Gå til sidens hovedinnhold

Full splid om utslippsfrie soner i Oslo: – MDG prøver å ta livet av bilen

Ny rapport viser at nullutslippssoner i Oslo vil ha enorm betydning for miljøet. Frp-Hoksrud mener hele rapporten er et «bestillingsverk» fra MDG.

En ny rapport bestilt av Klimaetaten i Oslo viser hvilke effekt nullutslippssoner kan ha for klimagassutslipp i hovedstaden. Resultatene fra rapporten viser at tiltakene kan ha enorm betydning.

Likevel er ikke alle enige i resultatene. Fremskrittspartiets Bård Hoksrud kritiserer Bymiljøetaten og mener rapporten er et bestillingsverk fra MDG. Dette får 2. kandidat for MDG Hordaland til å rase mot Frp-politikeren.

– Motorveiens beste venn Bård Hoksrud er selvfølgelig skuffet over at nullutslippssoner viser seg å være et godt klimatiltak, sier Gjerde til Nettavisen.

Et bilfritt byliv

En nullutslippssone vil innebære at alle kjøretøytyper som gir utslipp, ikke vil tillates å kjøre innenfor gitte områder i Oslo sentrum.

Fra 2022/23 vurderer Oslo kommune å innføre utslippsfrie soner i områdene for «Bilfritt byliv» altså kvadraturen og tilgrensede områder i Oslo sentrum. I løpet av 2025 er målet at Ring 2 også skal inkluderes.

Les også: Høyre og Frp raser mot MDGs bilpolitikk: - MDG har gjort bilen til hovedfiende

Rapporten fra Norconsult viser at forbudet mot bensin- og dieselbiler i områdene for «Bilfritt byliv» vil gi en utslippsreduksjon på 27.000 tonn i CO₂ frem til 2023. Dersom Ring 2 også blir inkludert, vil det kunne kuttes opp mot 73.000 tonn innen 2026.

– Det vi nå vet er at nullutslippssoner kommer til å kutte klimautslipp, sier Gjerde til Nettavisen.

Norconsult legger også til grunn at elbilandelen i nullutslippssonen i 2030 vil være på 63 prosent, og anslår at tiltaket vil redusere biltrafikken i hele Oslo med 28 prosent innen 2026. Hvis andelen elbiler er 85 prosent i 2030, vil nullutslippssonen redusere trafikken med 16 prosent.

Bestillingsverk fra MDG

Transportpolitisk talsperson i Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, er bekymret for hva MDG vil gjøre med biltrafikken i Oslo. Han mener rapporten fra Klimaetaten mangler nødvendige nyanser.

Norconsult skriver i konklusjonen at rapporten ikke har sett på kostnader, ulemper og sosioøkonomiske fordelingsvirkninger som følge av nullutslippssonene.

Derfor kaller jeg det et bestillingsverk fra MDG, sier Hoksrud til Nettavisen.

Les også

Frp og Sp raser mot EUs farvel til fossilbilen

Han legger til at rapporten mangler flere spørsmål som ville vært med på å påvirke utfallet i en annen retning, og at mangelen på nyanserte spørsmål fører til at rapporten ikke synliggjøring andre tiltak som kunne fungert effektivt. Men det er akkurat det MDG vil, påpeker Hoksrud.

Han mener en slik vinkling i rapporten er taktisk for MDG, da de får det resultatet som passer deres politikk best.

– Frp-Hoksrud kan ta seg en bolle

MDGs Josefine Gjerde rister på hodet av utsagnene til Hoksrud, og mener det eneste Frp gjør er å sabotere klimatiltakene.

– Hver gang et klimatiltak lanseres leter Frp med lupe for å bevise at det ikke fungerer. Det funket ikke denne gangen, men Hoksrud har jammen klart å angripe nullutslippssoner likevel, sier Gjerde til Nettavisen.

Les også: Ferske målinger viser stor motstand mot MDGs bilpolitikk: - Bilister står foran en mørk fremtid

Hun mener Frp baserer klimapolitikken på å lukke øynene samtidig som de håper på at klimaendringene skal gå over av seg selv.

– Det er ironisk at Hoksrud anklager MDG for å bruke tvilsomme fakta, når han slenger om seg med ubegrunnede påstander. Uten faktagrunnlag å lene seg på skaper han dommedagsprofetier om handelsdød og utflytting fra sentrum dersom dieselbilen ikke får kjøre der, sier Gjerde til Nettavisen.

– Frp-Hoksrud kan ta seg en bolle.

Bekymret for butikkene

Hoksrud oppfordrer MDG-politikerne til å gå ut av kontorene i Oslo og se på hva som faktisk har skjedd med bylivet i hovedstaden. Han sier til Nettavisen at flere butikker har opplevd stor nedgang etter at det rødgrønne byrådet snudde opp ned på bilpolitikken.

Enkelte butikker har måttet stenge ned på grunn av vanskeligheter for framkomst. Dette har kommet av mangel på bilveier og parkeringsplasser frem til butikkene.

– Spesielt de butikkene med større varer, som man ikke like lett kan ta med rundt. Du kan jo selv tenke deg hvor mye tyngre det er å kjøpe en stor TV i en butikk midt i sentrum, hvor du ikke kommer frem med bil. Da velger du jo heller å kjøre et sted der du kommer frem, sier Hoksrud til Nettavisen.

Les også: Slik vil MDG endre bilpolitikken i Norge: - Det haster fordi vi ligger bak skjemaet

I tillegg legger han til at begrensingene for biltrafikken i Oslo har medført store konsekvenser for flere som er avhengig av bil som fremkomstmiddel. Hoksrud sikter blant annet til personer med funksjonsnedsettelse og eldre som sliter med lengre distanser.

– MDG jobber hele tiden med å ta liv av bilen. Det er mange frustrerte mennesker jeg har pratet med, som funksjonshemmede og eldre, som er bekymret for hvordan de skal komme seg frem, sier Hoksrud til Nettavisen.

Gjerde sier til Nettavisen at Hoksrud ikke vet hva han snakker om og legger til:

– MDGs bilpolitikk i byene handler om å gi mer plass til folk og begrense bilbruken for dem som egentlig kan velge sykkel, beina eller kollektivt. De som trenger å kjøre bil fordi de har nedsatt funksjonsevne skal selvfølgelig ikke tvinges til å parkere bilen.

Les også

Her er de nye reglene for elsparkesykler i Oslo - forbyr utleie på natten

Les også

Venstre med advarsel: – Venstresiden vil «skatte i hjel» det grønne skiftet

Les også

Oljefondet nærmer seg 12.000 milliarder: - Vi blir rike og feite