RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Full stopp for togtrafikken gjennom Oslo

Foto: Øyvind Ludt (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Skyldes signalfeil.

Jernbaneverket opplyser at strekningen mellom Skøyen og Oslo S er stengt for trafikk på grunn av feil på signalanlegget. Det vil bli forsinkelser og innstillinger på strekningen. Jernbaneverket arbeider med å rette opp feilen, mens NSB skaffer alternativ transport.

– Det vi gjør for kundene er at vi setter inn buss på strekningen Skøyen og Oslo S. Dette er så godt som på plass nå, sier informasjonssjef i NSB, Preben Colstrup

Han forteller videre at dette vil gå forholdvsist smidig etter hvert, men noe forsinkelser må påregnes.

– Togtrafikken vil gå som vanlig på hver side av byen. Frem til Oslo S og fram til Schøyen.

Colstrup beklager at kundene må oppleve dette og krysser fingrene for at problemet snart er løst.

Disse strekningene er rammet
Her er listen over følgende strekninger som er rammet:

# Togene mellom Lillestrøm og Asker innstilles Oslo S - Skøyen.

# Togene mellom Moss og Spikkestad innstilles Oslo S - Skøyen.

# Togene mellom Eidsvoll og Kongsberg innstilles Oslo S - Skøyen.

# Togene mellom Ski og Skøyen innstilles Oslo S - Skøyen.

# Togene mellom Gjøvik/Jaren og Skøyen innstilles Oslo S - Skøyen.

# Togene mellom Årnes og Skøyen innstilles Oslo S - Skøyen.

# Togene mellom Mysen og Skøyen innstilles Oslo S - Skøyen.

# Togene mellom Dal og Drammen innstilles Lillestrøm – Drammen. Kundene bes benytte andre tog mellom Lillestrøm og Oslo S og mellom Skøyen og Drammen.

# Togene mellom Lillehammer og Larvik/Skien innstilles Oslo S – Drammen.

# Togene mellom Oslo S og Kristiansand/Stavanger innstilles Oslo S – Drammen.

# Togene mellom Oslo S og Bergen kjøres over Gjøvikbanen mellom Oslo S og Hønefoss.

# NSB organiserer busspendel Oslo S - Skøyen og Oslo S - Drammen. Det kjøres taxipendel for reisende til/fra Nationaltheatret (Oslo S - Nationaltheatret - Skøyen).

Kan påvirke ettermiddagstrafikken
Informasjonssjef i Jernbaneverket Thor Erik Skarpen sier til NRK at men hvis feilen ikke er rettet før ettermiddagstrafikken vil det blir problemer.

- Det sier seg selv at 200 tog ikke kan erstattes av 200 busser, da kreves det tusener. Det tar lenger tid å komme hjem i dag, det gjør det dessverre, men folk vil komme hjem, forteller informasjonssjefen til NRK.

Frp gir regjeringen skylda

Frp gir regjeringen skylden for kaoset.

- Regjeringen svikter pendlerne ved ikke å ta denne situasjonen på alvor, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) i en pressemelding fredag.

Han skriver at tusenvis av mennesker på nytt rammes av togkaoset, og derfor kommer for sent til arbeid og andre avtaler.

- Dette begynner å bli en farse. Det skjer hele tiden, sier Hoksrud, som er FrPs transportpolitiske talsmann og andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Han mener den rødgrønne regjeringen må ta ansvar for at manglende bevilgninger til Jernbaneverket medfører at folk rammes av de stadige feilene.

- Frp har foreslått å bruke 6,8 milliarder kroner mer enn regjeringen på jernbanen neste år. Det er penger ment å gå til utbygging, utbedring, vedlikehold og sikkerhetstiltak, sier Hoksrud.

Han mener Jernbaneverket må slutte med planlegging av urealistiske høyhastighetstog og rette fokus på det jernbanenettet vi allerede har.

- Det er nesten en skjebnens ironi at togtrafikken inn til Oslo lammes på denne måten på samme dag som Bergensbanen fyller hundre år, sier Hoksrud.

- Det er viktig at folk har tillit til at kollektivtrafikken fungerer som den skal. I motsatt fall vil folk velge andre løsninger, for eksempel bruk av egen bil. Dermed er det regjeringens unnfallenhet som eventuelt vil bidra til at flere velger å reise på en mindre miljøvennlig måte, sier Hoksrud.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere