RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Funcom, hører dere oss?

(Funcom)
Sist oppdatert:
KOMMENTAR: Hva skjedde egentlig med Age of Conan - et MMO så fantastisk at jeg har spilt det hver dag i 2.5 år?

«Age of Conan» er et MMORPG utviklet av norske Funcom for PC. Spillet ble offisielt lansert 20. mai 2008 (17. mai for dem som hadde forhåndsbestilt). Spillet ble solgt som et brutalt og voldelig MMO for voksne, hvor spillets kampsystem og grafikk ble fremhevet som overlegne lignende spill. Som navnet mer enn antyder foregår handlingen i den Hyboriske tidsalder da Conan er blitt konge av Aquilonia.

Bakgrunnen for denne kommentaren ligger i de 150 døgnene spilletid jeg har gjort unna i løpet av spillets to og et halvt år levetid (med heltidsjobb og samboer er det en anstendig mengde...).

Jeg levlet min første karakter på Corinthia-serveren. En server som alltid var underbefolket, og som stadig ble mindre fordi spillere enten sluttet å spille, eller re-rollet på Aquilonia eller andre servere. At folk sluttet, kom av de utallige, grove bugs spillet slet med i starten (vel, en god stund etter start også) samt en total mangel på innhold ved level 80 (høyeste nivå). Å få OOM-krasj hver gang du sonet inn til et nytt sted var jo strengt tatt litt irriterende. Mangel på spillere var dog det verste.

I januar 2009 ble Corinthia slått sammen med Aquilonia. Vi på Corinthia serveren hadde da levd en del måneder med en døende server, og guildet jeg var en del av var så godt som oppløst. Vi mistet spillere fordi grupper (både på lavere og høyere nivå) var så godt som umulig å få til. Og det var nesten ingen tilstrømning av nye spillere, så enden på visa ble at guildet døde.

Da serversammenslåingen endelig kom, var det for sent.

Feilslåtte patches

Månedene gikk, og livet på Aquilonia var som det skulle være i et MMO. Mitt nye guild gjorde alle de tingene jeg ikke hadde mulighet til på Corinthia. Raiding, sieges, grupper og world PvP florerte.

Men Funcom feilet i sine forsøk på å fikse de problemene som fortsatt gjensto. Feilslåtte patches som videre drev spillere vekk fra spillet hjalp lite. Dessverre var (og er fortsatt) det standard prosedyre å legge til rikelig med nye bugs i tillegg til nytt innhold. Så til tross for en forbedring i innhold, fortsetter bugs å hjemsøke spillet.

Klassebalansering er også et vedvarende tema for dem som fokuserer på PvP, og det er liten tvil at Funcom har gjort noen grove bommerter opp gjennom spillets historie. Noen klasser som har vært eller fortsatt er altfor sterke i gruppesammenheng er Tempest of Set, Demonologist, Ranger og Assassin. Og det tar altfor lang tid før noe blir gjort med disse.

Og Aquilonia begynte å slite.

Blør spillere

Ett år etter den første serversammenslåingen får Aquilonia nytt blod i form av en ny serversammenslåing. Men Funcom åpner også for serverhopping. Dette fører til at hele guild etter hvert flytter til andre, mer befolket servere. Aquilonia blør spillere.

Så kommer den etterlengtede utvidelsen «Rise of the Godslayer». Dette skal redde AoC og Aquilonia. De første 3 dagene etter lansering fosser det nye og tilbakevendende spillere inn i guildet. Vi tar inn nærmere 50 nye medlemmer, og det er jubel over alt. Utvidelsen ser fantastisk ut. Musikken er nok en gang utrolig, og faction systemet virker spennende.

Men så skjer det som alltid skjer når Funcom lanserer en større patch. Ting går galt. Horder av spillere får ikke spilt utvidelsen. Det rapporters om krasj i øst og vest, og bugs så grove at spillere rage-quitter over en lav sko.

I løpet av en uke eller to har guildet mistet 90 prosent av de nye medlemmene. De fikk ikke engang mulighet til å prøve utvidelsen skikkelig, og informasjonen fra Funcom var ikke-eksisterende. Frustrasjonen på forumene nådde nye høyder. Akkurat som lanseringen av spillet, klarte Funcom å tulle det til igjen.

I elendig forfatning

Tiden går og etter hvert går ting tilbake til det normale. Det vil si en liten strøm med nye spillere, mens en større strøm forsvinner. Aquilonia fortsetter å blø. Patch etter patch nærmest tvinger spillere vekk. Assassin revamp og ranger revamp er tydelige eksempler på det. Patcher som gjør begge klassene så over-powered (OP) at PvP-spillere flykter fra spillet. Funcom tar seg veldig god tid med å fikse dette (og har til en viss grad ikke klart det enda).

Aquilonia er nå i så dårlig forfatning at grupper på lavt nivå er umulig å få til, og grupper på sluttnivå er vanskelig. Få raids og enda færre sieges er realiteten. Guilds dør ut, og flere flytter til andre servere for å kunne spille spillet slik et MMO skal spilles: Sammen med andre spillere.

Hvorfor gjør dere ikke noe, Funcom?

Guildet mitt har mistet halvparten av medlemmene på under to måneder. Enten til andre servere, eller de har bare sluttet på grunn av den endeløse grinden som er Rise of the Godslayer. En utvidelse jeg mistenker for å være rettet hovedsakelig mot det koreanske markedet hvor spillerne forventer slikt. Der er AoC f2p også. Noe å vurdere kanskje?

At en serversammenslåing er nødvendig kan hvem som helst se. Så hvorfor vente? Hvorfor vente til de siste få guildene er helt døde? Hvorfor kan dere ikke kommunisere i klare ordelag hva dere har tenkt å gjøre for å endre spillerflukten? Dere må gjøre noe nå, ikke om tre måneder når det ikke er spillere igjen, og en serversammenslåing vil ha liten effekt.

Det er provoserende å lese Game Director Craig Morrison fortelle oss at alt er i skjønneste orden. Ingen på Aquilonia tror på det, og Funcom fremstår mer og mer som et selskap som ikke evner å se realitetene i øynene. Slik de forteller oss at majoriteten av spillerne liker Shrines of Bori (et PvP innhold som må kalles intet mindre enn katastrofalt for spillet), kan vi lese at i Age of Conan går alt etter planen.

Bytt server sier du?

Vel, nei. Jeg har brukt enormt med tid på å bygge opp guildbyen vår til T3 (høyeste nivå), samt at vi har en forholdsvis høy renown level med tanke på antall spillere i guildet. Dette vil vi miste hvis vi bytter server. Kontaktnettet innad i spillet er jo også her, og det vil være trist å miste dette etter å ha spilt med de i så lang tid.

Man skulle jo tro at etter en vegg av QQ som denne kommentaren, kan det fremstå som at jeg skulle ha sluttet å spille for lenge siden. Men spillets gode sider, og da spesielt PvE-biten er så utrolig bra at jeg etter så lang tid fortsatt finner det enormt underholdende. Det skal mye til for å slutte, når man først har kommet godt inn i spillet. Det er rett og slett enestående i mine øyne.

Age of Conan er det beste spillet jeg har noensinne vært borti. Men Funcom har virkelig gjort en god jobb i å ødelegge det patch for patch. Mye flott innhold er kommet til, men med det så er bugs og FotM klasser (flavor of the month) blitt med på lasset. For meg er det nok bra innhold til at jeg ønsker å fortsette, men uten andre å spille med gjør Funcom det ganske vanskelig.

Serversammenslåing må skje nå, og med mindre Funcom klarer å rydde opp i PvP-den av spillet bør det gjøres F2P.

Så vær så snill, Funcom. Fortell hva dere har tenkte å gjøre med Aquilonia-serveren. Og fortell oss det nå, slik at de gjenværende spillerne har et håp om bedre tider, og dermed ikke slutter å spille eller hopper til andre servere. Vi er glade i serveren vi som er her, men vi vil ikke betale for et spill vi ikke kan spille til det fulle.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere