*Nettavisen* Nyheter.

Gå ned i vekt med yoga

Psykolog og yogainstruktør Karen Kollien Nygaard mener yoga er den beste medisin for overvektige.

25.01.08 18:07

(SIDE2): - Yoga gjør det enklere å endre de vonde vanene! Det er det beste redskapet for å endre ting i livet ditt fordi du blir kjent med kroppen din, sier en engasjert Karen Kollien Nygaard.

Vi er på Yogafestival i Oslo og den kjente psykologen og yogainstruktøren holder kurs i «Yoga for overvektige».

- Hvis det var så enkelt som å begynne å trene og spise sunt så hadde vi ikke hatt overvektige, sier hun. Vi må inn til kjernen av problemene og det er her yoga kommer inn som et unikt redskap.

Bakgrunnen for Yoga
Det har samlet seg mange interesserte på Sagene Samfunnshus for å høre på psykologen som kanskje er kontroversiell for noen. Hun bruker et levende og fritt språk og fekter og gestikulerer mens hun prater.

Kollien Nygaard prøver å forklare litt av bakgrunnen for at hun begynte å bruke yoga som terapi for overvektige hun jobber med til daglig.

- Første bud for å endre på vanene våre er å være motivert og at motivasjonen kommer innenfra. Jeg har drevet med yoga i mange år og er kjent med hvor fantastisk det er å kunne bruke kroppen sin og bli kjent med kroppen sin. Men mange kjenner ikke til hvordan yoga kan være et redskap.

Mange som spiser for mye gjør det på grunn av en underliggende grunn de ikke orker å forholde seg til og ikke vet hvordan de skal forholde seg til, slår hun fast.

Gjemmer seg bak kiloene
- For eksempel er det mennesker som er blitt utsatt for et seksuelt overgrep som overspiser for å «skjule» kroppen sin og slippe å være sexy. I dagens samfunn blir jo det å være tynn forbundet med sexy. Ved å bruke yoga kommer man nærmere problemet sitt og det er lettere å endre vanene.

Første gang hun brukte yoga som terapiform for overvektige så dro hun med seg 12 store damer på en hytte ute i Finnskogen. Der var de i fem dager og mange fikk aha-opplevelser, selv om hun selv var nervøs for at det ikke skulle fungere.

- dette var svære damer som har slitt med overvekt i lang tid. Første dagen skjedde det ingenting og jeg tenkte at jeg hadde gjort noe forferdelig dumt. men så løsnet det og på fem dager kom vi veldig langt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Helle Nilsen (Side2)

I en del yogaøvelser må man forholde seg til sin egen kropp og bare det er et steg på veien. Hvor mange overvektige mennesker tror dere er komfortable med sin egen mage, spør Nygaard retorisk.

- Ingen, det kan jeg si dere. Men ved hjelp av yoga tvinges man til å forholde seg til kroppen sin på en positiv måte. det fins øvelser hvor man må ta på magen sin, massere magen. Det er på en måte mange som har slått opp med kroppen sin og undertrykker følelsene. Hvis denne tilstanden vedvarer blir man alvorlig syk, sier hun.

Like god effekt
- Man må først lære å ta seg tid til seg selv og bli glad i kroppen sin. Det er en utfordring for mange overvektige. Det å ha tillit til og bli trygg på kroppen sin igjen Et beskrivende uttrykk er at man må «logge seg på seg selv», fortsetter hun. Mange av dem som er sykelig overvektige som kommer til meg er kronikere. De har prøvd det meste, men klarer ikke å komme ut av den vonde sirkelen. Jeg vil si at de får like god effekt av øvelser på yogamatta som at jeg snakker med dem.

Hvis overvektige mennesker skal ha muligheten til å bli flinkere til å gå tur og skifte til en sunnere diett så er nøkkelordet kontakt med kroppen. Det vet vi jo alle. Alle har vi vårt å slite med. Jeg har masse greier! Derfor er yoga bra for absolutt alle.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Men når man skal gjøre yoga som overvektig er det ikke så lett å holde tritt i en vanlig yogaklasse. Å ha en stor kropp gjør at man nødvendigvis gjør øvelsene saktere og får en helt annen belastning.

Må tilpasse øvelsene
- Det krever at instruktøren tilpasser øvelsene. Det er lettere for en som er slank å tilpasse seg enn en som er overvektig, fordi den overvektige selvsagt har en tyngre kropp. Husk at overvektige har store lår og pupper og mage og det å gå ned i barnet kan for eksempel være en utfordring. Det beste er å ta utgangspunkt i hva de kan og så tilpasse øvelsene deretter. Det er også viktig å gjøre ferdig øvelsene på ett plan før man går over til neste, forteller hun de fremmøtte instruktørene på yogaskoler over hele landet.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

LES MER HELSE

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.