RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gallup: - Ingen problemer å måle Hegnar.no

Sist oppdatert:
TNS Gallup stiller seg uforstående til at det skulle være problemer å måle Hegnar.no med RedMeasure.- Det ligger ikke på den tekniske løsningen, sier Dag Andersen i TNS Gallup.

Propaganda skrev tidligere i dag om at INMA-medlem Hegnar.no benytter en annen kilde enn RedMeasure som referanse for sin trafikk. INMA er en norsk organisasjon for interaktiv reklame som i lang tid har forsøkt å bygge en felles valuta for måling av internetttrafikk.

I egenannonser refererer Hegnar Online til annonsesystemet "DART" i stedet for RedMeasure.

- Vi har veldig lyst til å være med i RedMeasure, men Gallup greier ikke å måle sidene våre. 30 prosent av trafikken går gjennom framesbaserte sider. Enten må Gallup endre oppsettet på RedMeasure ellers må vi endre sidene våre, sa Nina Østerhus, salgssjef i Hegnar Online til Propaganda tidligere på torsdag. (se artikkel under).

Østerhus er også medlem av trafikkgruppen i INMA som skal sørge for at etablering og drift av en felles målevaluta går riktig for seg på nettet.

Hun sier at selskapet to ganger har forsøkt å få hjemmesidene målt via RedMeasure og mener at ballen nå ligger hos TNS Gallup.

- Dette er en uproblematisk sak for oss. Vi føler at vi kan levere den tekniske løsningen og har hittil ikke opplevd problemer med implementeringen av RedMeasure på et eneste nettsted i Norge, sier Internett-sjef Dag Andersen hos TNS Gallup og viser til at de har løst og tagget opp frames-løsninger på andre nett-tjenester tidligere.

I Hegnars tilfelle benyttes det en børstjeneste fra Netfonds som inkluderes med Hegnar-rammer på Hegnar.no.

Andersen sier det er lenge siden de diskuterte de tekniske problemene med Hegnar.

- Vi har oppfordret dem til å ta med våre teknikere i Danmark, sier Internett-sjefen i Gallup.

- Men hva er da grunnen til at Hegnar ikke klarer å måle sidene sine i RedMeasure?

- Nei, det kan ikke jeg uttale meg om, det får du ta med dem, svarer Andersen som ikke vil gå god for tallene som kommer fra DART, DoubleClicks annonsestyringssystem.

- Annonsestyringssystemet er glimrende til sine formål, men ikke konstruert for å måle vanlig nett-trafikk. Vi har i lengre tid forsøkt å få til én enkelt valuta med troverdige tall, og dette arbeidet er veldig sårbart når man bringer inn andre statistikk-kilder som skaper usikkerhet, mener mannen som har i oppgave å selge RedMeasure til norske nettsteder.

Østerhus holder på at det er et teknisk problem som hindrer dem i få målt sidene ordentlig.

- Jeg er ingen teknikker, men vet at vår IT-avdeling har vært i kontakt med Danmark flere ganger for å forsøke å løse problemet, sier hun og understreker at det er viktig at Hegnar Online kommer med i RedMeasure.

- Jeg er helt enig i at det er viktig med felles valuta. Ellers hadde jeg jo ikke sittet i trafikkgruppa til INMA, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere