Oslo-folk har en tendens til å le av veiutbygginger hvor ei lita øy får tunnel eller bro.

Nå har Oslo fått sitt eget monument over vanvittig veiutbygging. Det heter Carl Berners plass, og Statens vegvesen har til nå brukt 286 millioner kroner på en løsning som skal presse bilistene til å kjøre allerede overbelastede omveier!

Carl Berners «ulykke» er å være kryss mellom øst/vest-trafikken på Ring 2, og trafikken nord/sør fra sentrum mot Groruddalen, Nittedal og Gjøvik på riksvei 4 (Trondheimsveien).

Slik blir det store trafikkmengder av: Mellom 30.000 og 40.000 biler forserte krysset daglig før Statens vegvesen satte inn sine bulldosere og gravemaskiner.

For folk som ikke er så kjent i Oslo, så er Carl Berner området der NRKs serie «Borettslaget» ble spilt inn. Rundt krysset er det butikker og murblokker. Sånn sett er det forståelig at naboene ønsker seg grøntområder og mindre trafikk.

Krysset er oppkalt etter Carl Christian Berner, som var stortingspresident under unionsoppløsningen i 1905.

Men heller ikke naboenes ønsker vil bli virkelighet: «Nye» Carl Berner er allerede en flaskehals for tungtrafikk, busser og vogntog som forsøker å snirkle seg rundt den firkantede rundkjøringen. Ja, du leste riktig - den firkantede rundkjøringen (så kan du tenke over hvor lett det er å kjøre i en slik konstruksjon).

Tror du meg ikke, så kan du se bildene her:Denne er laget for å få folk til å kjøre omveier

Helt inntil nylig ble Carl Berner regulert med trafikklys. Det gikk sent, men virket. Og det er viktig for Oslo at knutepunktet fungerer. Over Carl Berner går det i tillegg til biltrafikken, mange busslinjer og en trikkelinje.

Med smått og stort er det ikke urealistisk å anta at kanskje 50.000 personer passerer Carl Berners plass i løpet av en dag - de fleste av dem til eller fra jobb eller skole. Vi snakker altså om en yrkesaktiv befolkning på størrelse med tilsvarende i Kristiansand.

Og da kan man ta et tankeeksperiment: Tenk om lokalpolitikerne i en mellomstor norsk by brukte 300 millioner kroner på å gjøre veitrafikken ufremkommelig.

Der har du galskapen på Carl Berners plass!

Det er for øvrig et paradoks at mannen som ledet Stortinget under den dramatiske unionsoppløsningen skal «hedres» med å få landets mest absurde veikryss kalt opp etter seg. Det nærmer seg sjikane. Galskapens plass er et bedre alternativ.

Og for dem som lurer: Det har blitt enda mer livsfarlig enn før å forsere krysset på sykkel.