RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gates spanderer 1 milliard på markedsføring

(Scanpix)
I et forsøk på å riste av seg sine argeste konkurrenter, spanderer Bill Gates over 1 milliard kroner på å markedsføre den siste versjonen av Microsofts Office-pakke.

Da XP-versjonen av Microsoft Office kom for to år siden, brukte Bill Gates & co. bare 30 millioner dollar på markedsføringen. Nå femdobler Microsoft markedsføringsinnsatsen når en ny Office-pakke skal lanseres.

Målet er å overbevise deg og meg om at programvaren fra Microsoft ikke er noe du kan ta for gitt. Den nye Office-pakken skal gjøre deg til en vinner.

Det andre målet er å riste av seg konkurrentene, med Sun Microsystems, Oracle og IBM i spissen, tror analytikerne. It-kjempene har greid å kapre markedsandeler fra Microsoft den siste tida, framfor alt i bedriftsmarkedet.

Microsoft-ledelsen benekter at de frykter konkurransen fra erkerivalene.

- Vår fremste konkurrent er det vi selv har gjort tidligere, sier merkevaresjef Michael Dix hos Microsoft til New York Times.

Senioranalytiker Robert Lerner hos Current Analysis tror ikke Dix forteller hele sannheten.

- Microsoft er ingen dumminger. De er veldig aggressive, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere