Gå til sidens hovedinnhold

General Motors går konkurs

Konkursen blir USAs største industrikonkurs noensinne.

Bilindustrien har i flere uker vært forberedt på en konkurs for USAs største bilprodusent, men det var først søndag det ble kjent at selskapet leverer konkursretten en begjæring om konkursbeskyttelse mandag morgen. Dette melder NTB.

Mandag utløper fristen amerikanske myndigheter ga General Motors til å legge fram en plan for sin videre virksomhet. Senere mandag taler president Barack Obama om framtiden for selskapet.

Sletter 27 mrd i gjeld
Planen må godkjennes av en dommer i konkursretten, som også bestemmer hvor mye kreditorene skal få.

Søndag godkjente et flertall av General Motors' kreditorer et forslag om å skrive av gjeld i bytte mot aksjer i et nytt og restrukturert GM, noe som gjør det lettere for dommeren å pålegge de øvrige kreditorene samme betingelser og dermed få hele prosessen raskere unnagjort.

54 prosent av fordringshaverne sa ja til å slette 27 milliarder dollar i gjeld - om lag 172 milliarder kroner - i bytte mot 10 prosent eierskap, som senere kan stige til 25 prosent, i et restrukturert GM.

Selger datterselskap
Søndag meldte finansdepartementet, som har bistått i arbeidet, at planen holder, og at den planlagte konkursen kan gå sin gang.

Det er inngått nye avtaler med bilarbeiderforbundet UAW, de europeiske datterselskapene Opel, Vauxhall og Saab blir solgt, produksjonen av Pontiac og GMC innstilles, Hummer og Saturn selges, og kontrakter med 40 prosent av forhandlerne kanselleres. 14 fabrikker stenges, og ytterligere 20.000 arbeidere kan miste jobben.

Hele prosessen, som i praksis innebærer at de sunne delene av selskapet blir et nytt selskap, kan ta fra seks måneder til to år.

Staten 72 prosent av aksjene
Det innebærer at den amerikanske staten blir sittende med 72 prosent av aksjene i det restrukturerte selskapet. I tillegg innebærer avtalen med UAW at de får 17,5 prosent, mens kreditorene, blant annet dem underleverandørene, altså får 10 prosent. Også den canadiske staten får en andel.

Mange konservative politikere kritiserer at staten går så tungt inn for å redde General Motors og i praksis blir eier av et av USAs største industriselskaper. Men de fleste er enige om at alternativet hadde vært politisk uholdbart, siden så mange som 3 millioner arbeidsplasser kunne gått tapt om GM gikk under.

GMs undergang er utløst av enorm gjeld og synkende etterspørsel både på grunn av finanskrisen og fordi selskapet er kommet stadig mer bakpå med produksjon av moderne drivstoffgjerrige biler i konkurranse med japanske og europeiske alternativer.

Fredag falt GMs aksjekurs til 75 cent, og aksjene blir verdiløse når konkursforhandlingene er sluttført.

Saab leter etter ny eier
Om Saab skal klare sin rekonstruksjon, må GM stå fast ved løftet om store lån til Trollhätten, konstanterer den velkjente svenske biljournalisten Robert Collin i Aftonbladet.

Dette trengs for å opprettholde produksjonen av modellene 9-5 og 9-4X, samt til lønninger.

Sannsynligheten for at amerikanske politikere vil hjelpe en liten ubetydelig fabrikk i Trollhätten, er liten, skriver Auto Motor og Sport.

Saab Automobil signaliserer nå at de håper å kunne inngå en ny avtale med nye eiere i løpet av en eller to uker.

De foretakene som eventuelt vil kjøpe Saab, må forhandle med den amerikanske konkursdomstolen.

Aftonbladet melder at Fiat har gjennomført kjøpet av Chrysler, og at de også ønsker å kjøpe Opel og Saab.

- Jeg forstod det slik at om fredag inngikk det kanadiske Magna en avtale med GM om å redde Opel fra konkurs, så Fiat er ute av Opel-kjøpet, sier importør for Fiat, Frank Dunvold, til Nettavisen.

Dunvold legger til at han forstår det slik at Opel-kjøpet henger sammen med Saab. - Så jeg tror det også blir mindre sikkert at Fiat kjøper Saab. Men det blir spennende å se fremover, sier han.

Han forteller at Fiat ønsker å ha et årsvolum på 5-6 milloner biler. - Nå har vi et årsvolum på 2,7 millioner biler. For å overleve bilindustrien i de kommende årene, har toppsjefen i Fiat signalisert at vi bør ha et større årsvolum. Ved å kjøpe opp andre bilmerker, og bruke samme plattform på en rekke modeller - blir produksjonen billigere, sier Dunvold.

Kommentarer til denne saken