*Nettavisen* Nyheter.

Gir Avinor skylda for flyproblemene

Flygeledermangelen gjør seg spesielt gjeldende i kontrolltårnet på Gardermoen (bildet) og på kontrollsenteret på Røyken. Foto: Eva Rose Furumyr

Nå vil alle konkurranseutsette Avinor. - En bedrift i fri flyt, sier Bård Hoksrud.

21.07.12 09:04

Torsdag hadde Avinor et møte med flyselskapene og NHO Luftfart.

Tema var status og aktuelle tiltak i forbindelse med forsinkelsene i flytrafikken som følge av mangel på tilgjengelige flygeledere nå i ferietiden. Det ble identifisert flere grunner til dette.

* Ferieavvikling for flygeledere.
* Større trafikkøkning enn normalt. Avinor forutså en økning på 2-3 prosent i forhold til i fjor, men økningen endte på rundt 7 prosent.
* Flygeledere som ble engasjert i to store utbedringsprosjekter. Et av prosjektektene var det såkalte Point Merge System, som lar flyene gå i glideflukt ned mot flyplassen i stedet for å gå i etapper mellom forskjellige flygehøyder.

* Ifølge Norsk flygelederforbundet er midlertidig stopp i utdanningen av flygeledere i 2003 og 2004 også en del av årsaken.
* I tillegg er det generelt for få flygeledere, mener de.

Artikkelen fortsetter under bildet

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Berit Roald/NTB Scanpix

- Redde for å slite seg ut på jobb
Lederen av Norsk flygelederforening, Robert Gjønnes, sier til Nettavisen at flygeledere er under et stort press og har allerede utstrakte overtidsvakter.

- De fleste jobber allerede annenhver helg og en god del overtid og jobben sliter på det fysiske og mentale. Og hvis man ikke føler seg skikket til å gå på jobb, så skal man ikke gå på jobb, det har med flysikkerhet å gjøre, slår han fast.

Han sier at mange flygeledere ser med uro på at de kan bli holdt juridisk ansvarlige dersom det oppstår mindre eller større ulykker, og vil ikke ta noen sjanser.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Avinor/NTB scanpix/HO

Vil konkurranseutsette Avinor
SAS mener at Avinor kunne i større grad ha gjort flyselskapene forberedt på situasjonen.

- Avinor visste om mindre bemanning lang tid i forveien og det er jo Avinor selv som tildeler såkalte slottider og dermed godkjenner antall avganger og ankomster. Dermed har de rett og slett akseptert større lufttrafikk enn de klarer å håndtere, påpeker kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Allerede i vår sendte NHO Luftfart et brev til Samferdseldsepartementet der de ba om å vurdere å konkurranseutsette tårnene, ifølge VG.

Flyselskapene blir også stadig mer frustrerte over situasjonen og etterlyser strukturelle endringer.

- Det humper og går nå i år, men vi vil ha et møte med regjeringen, der vi ber om at tårntjenestene blir konkurranseutsatt, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NTB i går.

Gunnar Stavrum: Avinor og ned

- Kan slå ut positivt
Det er et forslag som støttes av SAS.

- Konkurranseutsetting kan være veien å gå. Det kan ikke være slik at landets infrastruktur blir lammet så lett. Det blir altfor sårbart. Og for hver dag med trafikkproblemer så rykker den situasjonen stadig nærmere, sier Johansen.

Avinor selv er ikke negativt innstilt til en slik omfattende omregulering.

- Det er et politisk spørsmål og vi innretter oss etter bestemmelser fra regjeringen. Vi er åpne for forslaget og tror det kan slå ut positivt, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Ove Narvesen.

- Dersom vi konkurransen blir på like vilkår, så tror jeg at vi er så gode at vi likevel kommer til å hevde oss, legger han til.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Aas, Erlend

- Send staten regningen
Nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité planter ansvaret klart på Avinor.

- Det virker som om det er blitt en bedrift i totalt fri flyt. Noe jeg egentlig er overrasket over, for jeg har ikke sett Avinor i en slik forfatning tidligere, sier Bård Hoksrud (Frp).

Han hilser en konkurranseutsetting velkommen og mener det er uholdbart at flyplasser ikke får lov til å hente flygeledere fra andre firmaer og steder når Avinor ikke klarer å levere, særlig siden de er en monopolbedrift.

- Det fins jo flygeledere der ute i verden. Det fins norske flygeledere i Dubai. Vi har da råd til å hente dem hjem igjen. Kan de håndtere trafikken i en millionby, klarer de fint Gardermoen, sier han.

Han vil at flyselskapene samler alle utgifter de har hatt i forbindelse med trafikkavvik de siste årene og sende et krav direkte til Samferdselsdepartementet.

- Noen må ta ansvar for dette. Det burde lages en oversikt over hva dette har kostet bedrifter og forbrukere, sier Hoksrud.

Klikk på bildet for å forstørre.

Samferdselsdepartementet vurderer flere tiltak
Erik Lahnstein, statssekretær i Samferdselsdepartementet, opplyser til Nettavisen at temaet rundt konkurranseutsetting har ennå ikke vært diskutert.

- Men det som er i ferd med å skje er sterkt beklagelig, og slik ønsker vi ikke å ha det. Vi har tatt dette opp med styret i Avinor og gjort det klart at situasjonen er ikke tilfredsstillende. Vi forventer at Avinor, i samarbeid med flygeledere, ordner opp, sier han.

Lahnstein stoler på at Avinor har utdannet så mange flygeledere som overhodet mulig. Samferdselsdepartementet vurderer nå andre tiltak.

Flere løsninger har vært vurdert, deriblant organisatoriske endringer og å skille ut enkelte tjenester ut fra Avinor, men dette er på diskusjonsstadet.

- Vi kommer til å vurdere flere tiltak for å gjøre Avinors tjenester mer robust og mindre sårbart, deriblant sørge for at det brukes mindre arbeidstimer per fly som håndteres, sier Lahnstein.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.