RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Stormberg (Stormberg)

Gir bort penger hvert år

Sist oppdatert:
Stormberg-gründer, Steinar J. Olsen, tenker ukonvensjonelt i måten han driver forretninger på.

(SIDE2): I TVNorge-serien «Den hemmelige millionæren» tar åtte personer del i arbeidet til ulike frivillige organisasjoner uten å avsløre at de er pengesterke individer med en suksessfull forretningsbakgrunn.

Hensikten skal være at millionærene får et innblikk i hvordan et knippe mennesker, som er mindre privilegerte enn dem selv, lever samtidig som de frivillige organisasjonene og personene bak får overrakt pengegaver når millionæren til slutt avslører sin identitet.

- En utrolig nedtur
Man trenger derimot ikke rette blikket mot TV-skjermen for å finne barmhjertige samaritaner innen forretningsverdenen. Flere næringslivsleder gir uoppfordret av sin formue til veldedige organisasjoner, og Stormberg-gründer Steinar J. Olsen er en dem.

Siden oppstarten av turtøyselskapet i 1998 har han turt å tenke ukonvensjonelt i måten han driver forretninger på - og det med god suksess.

- Jeg tror frykt for det ukjente gjør at mange ikke gjør det samme som oss. Mange arbeidsplasser og ledere synes det er tryggest å rekruttere folk med samme bakgrunn eller utdanning. Det er en usikkerhet og en fremmedfrykt blant mange ledere, sier Olsen, til Side2.

Ved å blant annet rekruttere 25 prosent av sine ansatte blant mennesker som har slitt med å komme seg i jobb, donere en prosent av omsetningen til veldedige formål og ved å legge retningslinjer for hvordan arbeidsforholdene skal være for de ansatte på fabrikkene i Kina har han fått et omdømme som mange veletablerte selskaper bare kan drømme om.

- Siden jeg var tolv år har jeg drømt om å ha min egen virksomhet som ikke bare er bærekraftig økonomisk, men også miljømessig. Det hadde vært en utrolig nedtur å våkne opp som 70-åring og visst at vi bare hadde fylt opp egen pengesekk og andres lønningsposer - det hadde vært lite tilfredsstillende, sier han om en av årsaken til at han bestemte seg for å drive kommersiell virksomhet på en måte som ikke bare gavnet han selv og bedriften.

- Vi setter krav
Det at han har ansatt mange som har slitt med rusproblemer og psykiske lidelser har utvilsom ført til oppmerksomhet. Det er allikevel tydelig at det ikke er derfor Stormberg har turt å satse på disse, og ser man på selskapets bunnlinje er det grunn til å tro at bedriften ikke har lidd spesielt mye ved å ta disse strategiske valg.

- Vi er ikke opptatt av hvordan våre ansatte har levd livet sitt fram til nå, men heller på hvordan de ønsker å leve livet sitt fremover. Om de har droppet ut av skolen eller sittet i fengsel så behandler vi de ikke annerledes. Vi prøver å se på alle medarbeidere likt.

Og så setter han krav.

- Jeg tror det er viktig at de ansatte blir verdsatt og at det stilles krav til dem. Mange arbeidsplasser som tenker utradisjonelt når det gjelder rekruttering har trodd at man ikke kan stille like krav til en person som for eksempel sliter psykisk. Men man skal stille krav.

Og det virker som det funker. Kun fire prosent av de vanskeligstilte han har rekruttert har ikke lykkes med å endre livsstil i løpet av de 14 årene han har drevet selskapet sitt.

- Det er altså veldig få som ikke har klart overgangen. Det er utrolig flott. Selv de som har slitt med rusproblemer og har være langt nede så har greid å endre seg, sier Olsen.

- Greier ikke å ta vare på seg selv
Med en økt omsetning fra 3, 8 millioner kroner i 1998 til 250 millioner i 2011 er det tydelig at Olsen og hans stab har gjort noe riktig. På sine hjemmesider kan Stormberg skryte av å ha solgt over 1, 6 millioner plagg - noe som har ført til at de kan sette krav til fabrikkeierne som produserer klærne til den norske turtøyprodusenten.

- Det at vi er ganske stor kunde på de 30 fabrikkene vi bruker i Kina gjør at vi kan være med å påvirke arbeidsforholdene. Det er viktig for de 7000 som jobber der, og som har lange arbeidsdager, at vi legger så mye til rette som mulig.

- Vi har sett bort fra minstelønnen som myndighetene har satt for den er så lav at de ikke greier å ta vare på seg selv med den. Vi gir de en lønn som gjør at de kan forsørge seg og kanskje sparer noen penger for å sikre alderdommen, eller utdanning for det ene barnet som de gjerne har. Vi følger tett opp forbudet mot barnearbeid og vi har gode rutiner på behandling av kjemikalier og resirkulering.

- Vi har ikke fulgt læreboken
Olsen innrømmer at prisene selskapet har mottatt har både vært oppmuntrende og anerkjennende. I 2012 ble Stormberg kåret til Årets omdømmevinner i omdømmeundersøkelsen Rep Trak Norge - en pris som utvilsomt verdsettes av både han selv og de ansatte, spesielt fordi bedriften ikke har fulgt de etablerte tanker i næringslivet og dermed møtt motstand underveis.

- Det at virksomheten er kåret til den med høyest omdømme er utrolig anerkjennende for alle som jobber i Stormberg. Det betyr at folk liker måten vi driver selskapet på. Jeg tror det er mange virksomheter i Norge som kommuniserer de rette tingene, men ikke gjør det de sier. Vi har heller gjort ting og deretter kommunisert dem.

På spørsmål om hva som er hemmeligheten bak suksessen er han raskt ute med å fortelle at det ikke finnes noen enkel oppskrift, men bedyrer at man må være villig til å legge ned mye arbeid og tørre å tenke nyskapende for å lykkes med egen bedrift i Norge.

- I Norge er det utrolig mange muligheter. Jeg har opplevd både oppturer og nedturer, men nedturene har ikke kommet på grunn av systemet, men på grunn av mine egne feil.

- For å lykkes må man være villig til å legge ned mye arbeid og tørre å følge en drøm.

- Få som tok oss seriøst
Og å følge sine drømmer er nettopp det Olsen har turt å gjøre.

- I begynnelsen var det få som tok oss seriøst. De trodde vi var en utfordrer som ikke ville klare seg. Våre flinke konkurrenter, som hadde vært der i 100 år, brydde seg lite om oss og det ga oss frihet i en del år. Dette har endret seg de siste årene, men de første årene var det få som gikk i direkte konkurranse med Stormberg.

Og hva er målet for fremtiden?

- Vi har veldig få fremtidsmål i form av at vi skal ha nådd et eller annet omsetningstall innen en viss dato, eller erobre Europa innen en viss tid.

- Men vi har ett mål og det er at vi skal overleve vår 100 års dag, vi skal fortsatt eksistere i 2098. Det er et bra mål for det betyr at vi må tenke langsiktig i alt vi gjør.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere