*Nettavisen* Nyheter.

Gir du noe av dette til barnet?

Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

Det er lett å la seg lure i matbutikkene. Vi dro på handletur med ernæringsfysiolog.

13.03.12 10:49

(SIDE2:) - Jeg liker bedre å si hva man bør få i seg, enn hva man skal holde seg unna. Ordentlig mat, ren og naturlig mat er viktig. Med det mener jeg blant annet kjøtt, fisk, melkeprodukter, frukt, bær og grønnsaker, sier ernæringsfysiolog Helene Aure ved 4m-klinikken.

SE STOR OVERSIKT OVER MATVARER LENGER NED PÅ SIDEN.

Hun mener at foreldre bør prøve å unngå for mye ferdigmat.

- Lag mat selv, og kjøp ordentlig pålegg, som makrell i tomat, ost, kjøttpålegg eller leverpostei. Sunt fett er viktig å få i seg, og det fås gjennom for eksempel fiskepålegg, fiskemiddag, olivenolje, mandler, nøtter eller avocado.

Overvekt blant barn
4m-klinikken har bred erfaring innen utredning og behandling av livsstilssykdommer og kostholdsrelatert tilstander. Aure hjelper daglig både barn og unge med ulike vektproblemer.

Men det er en utfordring å lage næringsriktig mat, og være forelder når butikken bugner over av fargerike fristelser og lettvinte løsninger. I tillegg er mye mat blitt en gjenganger blant de yngre, og mange går i fella og handler noe de tror er sunt – som langt ifra er det.

Vi har derfor gått i en tilfeldig matvarekjede, og plukket ut noen produkter som mange barn og ungdom ofte har med i barnehagen og på skolen.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Guro Holmene

Aure mener de største fellene for foreldre er sukkerholdige matvarer og bakevarer.

- Sukker og mat uten nyttige næringsstoffer. Det er for eksempel bakevarer uten grovt mel, boller, kaker, frokostblandinger, og generelt mat med tomme kalorier. Små barn skal også være forsiktig med salt, sukker og usunt fett, sier hun og legger til:

- Det er viktig for barn å holde blodsukkeret stabilt. For å få til det bør barn spise matvarer som inneholder proteiner, fett og karbohydrater- det vil si å unngå matvarer som gir raskt blodsukker som for eksempel fint brød med syltetøy. Barn bør spise hver tredje time. På denne måten har de tilstrekkelig med energi til å vokse, lære nye ting, leke og samarbeide med andre barn i løpet av en lang dag i barnehagen eller på skolen. Hvis de går tomme kan det lett føre til humørsvingninger, dårlig konsentrasjons- og læreevne og slitne og triste barn. En ordentlig frokost er en god start på dagen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Guro Holmene

Sjekk selv
Ernæringsfysiologen anbefaler foreldre å sjekke næringsinnholdet på produkter om de er usikre. Det som det er mest av står først på innholdslisten.

- Skal du kjøpe kjøttprodukter, så se etter hvor mye kjøtt som er i produktet. Sjekk også fettinnholdet.

Brødskalaen viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet.

- Når du velger brød så sjekk hvor grovt det er på brødskalaen. Sirkelen skal helst være hundre prosent, men trekvart er bra. Sjekk også hva slags mel som står oppført først. Er det for eksempel havrebrød, så bør det være havre.

- Et generelt råd er å sjekke tilsetningsstoffer, jo mindre tilsetningsstoffer desto bedre. Og se etter sukkerinnhold, spesielt i frokostblandinger, i tillegg er brus og saft de største sukkerkildene. Barn kommer fort opp i maksinntaket per dag.

Her er noen eksempler som ofte står på bordet blant barn og unge:

POLARBRØD (hvete):
- Denne har bare en liten trekant på brødskalaen. Her er det ikke noe innhold som duger. Det er nesten som loff. Kanskje det finnes annet polarbrød med mer prosent på brødskalaen? Ja, for eksempel havre og rug variantene, sier Aure.

Næringsinnhold per 100g:
Energi: 1160 kJ (280 kcal)
Protein: 8,4 g
Karbohydrat: 51 g
- hvorav sukkerarter: 7,4 g
Fett: 3,3g
- hvorav mettet: 0,3 g
Kostfiber: 3,1 g

LITAGO (sjokolademelk):
- Mange unge har med seg Litago på skolen. Flasken inneholder fem desiliter sjokolademelk, og det er 20 gram sukker i den. Det er det samme som 10 sukkerbiter. Du ville jo ikke tatt et stort glass melk, og puttet 10 sukkerbiter oppi? spør Aure.

Næringsinnhold per 100g:
Energi: 261 kJ (62 kcal)
Protein: 3,4 g
Karbohydrat: 8,7 g
Fett: 1,5 g

RISKAKER:
- Jeg tenker at dette er ingenting. Det er som å la være å spise, og det gir ikke noe næring som barnet trenger, påpeker Aure.

Næringsinnhold per 100g:
Energi: 1640 kJ (390 kcal)
Protein: 8,0 g
Karbohydrat: 81 g
- hvorav sukkerarter: 0,7 g
Fett: 3,2 g
Fiber: 3,2 g

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Guro Holmene

SERVELAT:
- Servelat inneholder 55 prosent kjøtt, og jeg synes det er lite. Det er også kun 10 gram protein, og fylt opp med fett og karbohydrater. Pålegget er helt ok, men jeg synes det er bedre å velge skinke, okserull eller hamburgerrygg, mener Aure.

Næringsinnhold per 100g:
Energi: 936 kJ(224 kcal)
Protein: 10 g
Karbohydrat: 5g
Fett: 18 g

BOLLEPOSE:
- Dette er noe ungdom ofte kjøper i lunsjen, og deler. Måltidet gir bare tom næring, det er bare hvetemel, vann, fett og sukker. Mye sukker, sier Aure.

Næringsinnhold per 100g:
Energi:1393 kJ (331 kcal)
Protein: 7,6 g
Karbohydrat: 50,7 g
- sukkerarter: 10,8 g
Fett: 10,9 g
Kostfiber: 1,7g

NUGATTI:
- Ekstremt mye sukker. Lørdagsgodteri – bør ikke være hverdagsmat for verken voksne eller barn. Mange foreldre med tynne barn, bruker Nugatti siden det er det eneste pålegget barnet vil spise. Det burde etter min mening aldri ha kommet på bordet som et alternativ fra starten, sier Aure.

Næringsinnhold per 100g:
Energi: 1982 kJ (474 kcal)
Protein: 6,3 g
Karbohydrat: 59,5 g
- hvorav sukkerarter: 41,2 g
Fett: 28,9 g
- hvorav mettede fettstyrer: 10,2g
Kostfiber: 17,2 g

DANSK SALAMI:
- Veldig høyt fettinnhold, 54%.

Næringsinnhold per 100g:
(Svinekjøtt: 87%)
Energi: 2270 kJ (550 kcal)
Protein: 13g
Karbohydrat: 3g
Fett: 54 g

NUDLER:
- Et dårlig alternativ. Inneholder mye usunt fett, mye salt og lite proteiner, mener Aure.

Næringsinnhold per 100g:
Energi: 1770 kJ (420 kcal)
Protein: 8,0 g
Karbohydrat: 62 g
Fett: 16 g

PIANO, rislunsj:
- Dette er ikke en lunsj men en dessert. Mye sukker, lite proteiner!

Næringsinnhold per 100g:
Energi: 629 kJ (150 kcal)
Protein: 2,8
Karbohydrat: 20 g
Fett: 6,4 g pasteurisert

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Guro Holmene

MUFFIN:
- En skikkelig bombe når det gjelder kalorier, usunt fett og sukker! Anbefales absolutt ikke. Lang holdbarhet = mye tilsetningsstoffer og usunt fett, understreker Aure.

Står ikke næringsinnhold, men ingredienser er blant annet hvetemel, sukker, vegetabilsk olje, egg, melkesjokolade, sukker, melkepulver og kakaosmør.

PRIM:
- En sukkertilsatt brunost. Velg heller brunost og aller helst gulost. Prim og brunost er veldig søte oster som inneholder veldig mye karbohydrater i forhold til en vanlig gulost. Men generelt er ost bra pålegg med alle næringsstoffer barn trenger: proteiner, fett og karbohydrater samt kalsium og andre viktige næringsstoffer.

Næringsinnhold per 100g:
Energi: 1333 kJ (316 kcal)
Protein: 7g
Karbohydrat: 54 g (tilsatt sukker?)
Fett: 8g
kalsium: 310 mg

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.