RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gir opp fiaskoprosjekt til 600 millioner

Foto: Stian Lysberg Solum (Scanpix)
Sist oppdatert:
Jernbaneverket avvikler samarbeidet om prestisjeprosjektet Merkur.

Jernbaneverket har tirsdag meddelt ABB at samarbeidet om signalanlegget Merkur vil bli avviklet. Siktemålet har vært at det skal leveres signalanlegg som er typegodkjent for bruk på ulike typer strekninger og stasjoner, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.

Prosjektet koster opptil 600 millioner kroner.

Ikke godkjent
Merkur er et signalanlegg for tog, og har vært under utvikling i flere år. Hovedproblemet er at anlegget aldri er blitt godkjent av Jernbanetilsynet.

- Jernbaneverket avvikler kontrakten fordi det signalkonseptet ABB nå utarbeider, er så vesentlig endret fra det opprinnelige at det i realiteten er snakk om et nytt konsept. Det vil derfor være i strid med anskaffelsesregelverket å gå videre med kontrakten og ikke lyse ut ny konkurranse.

Les: Kan ha rotet bort 600 millioner

Les også: Hodene ruller etter jernbanefiasko

Utlyser ny konkurranse
Dette betyr at det for dobbeltsporet Sandnes-Stavanger må lyses ut ny konkurranse for et permanent anlegg.

På Ganddal godsterminal i Rogaland er signalanlegget Merkur installert, men ennå ikke tillatt tatt i bruk. På Nordlandsbanen er det også gjort omfattende arbeider for å installere Merkur.

- For om mulig å få nytte av disse investeringene, vil Jernbaneverket søke å få kontraktene med ABB om Ganddal og Nordlandsbanen gjennomført. Målet er at anleggene her kan bli godkjent tatt i bruk som lokaltilpassede anlegg uten så omfattende dokumentasjoner som kreves for typegodkjenning. Dette vil i så fall være den raskeste måten for å få nye signalanlegg i drift på disse stedene.

Samrøre
Saken har allerede ført til at to direktører har trukket seg etter at det ble avdekket at Jernbaneverket brøt loven om offentlige anskaffelser da nytt signalanlegg ble kjøpt, og etter kritikk om «samrøre mellom Jernbaneverket og ABB».

Da hadde det blitt brukt 340 millioner kroner på prosjektet, uten at nødvendig tillatelse for Jernbanetilsynet forelå.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere