RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjelder dette deg?

Sist oppdatert:
Mandag er det slutt på garantien fra Microsoft for amerikanere som kjøpte den aller første Xbox 360-konsollen. Dette har du krav på som norsk forbruker.

(Spillmagasinet): Fra og med 2. februar 2009 gjelder ikke lenger Microsofts utvidede garanti for personer som kjøpte de aller første Xbox 360-maskinene, kan vi lese på en rekke nettsider mandag.

Dermed kan Microsoft begynne å puste litt lettere. Det er anslått at garantiutvidelsen koster Microsoft seks milliarder kroner.

Gjelder også deg

Det er viktig å merke seg at garantien det er snakk om gjelder amerikanske forbrukere, som nå må betale mellom 100 og 120 dollar for å reparere konsoller som krasjer på grunn av den såkalte «Red Ring of Death».

Men årsaken til at Microsoft utvidet garantien er like aktuell for deg som amerikanerne. Det er store problemer knyttet til de første generasjonene av Xbox 360, og konsollene kan krasje like mye på denne siden av Atlanterhavet.

Kjøp riktig Xbox 360

Den høye feilraten på Xbox 360 kan imidlertid være historie. Grunnen til at maskinen takker for seg med tre lysende, røde streker rundt av- og på-knappen antas å ha med overoppheting å gjøre.

Microsoft har siden sommeren 2007 kontinuerlig oppdatert Xbox 360 med nye hovedkort. Hvert hovedkort har et kodenavn og vi er nå være fremme ved hovedkortet «Jasper».

Det antas at de nyeste konsollene på markedet har det nye hovedkortet. Den avgjørende forskjellen på tidligere kort og Jaspers er at transistorene i både prosessoren og grafikkprosessoren er på ørsmå 65 nanometer (nm). Den originale Xbox 360 fra 2005, med kodenavn Xenon, har CPU og GPU på 90 nm.

Dermed bør konsollen være både kjøligere og mer stillegående

Det finnes metoder for å finne ut hvilket hovedkort Xbox 360 er utstyrt med. I denne guiden kan du lese om hvordan du gjør det.

Dette har du krav på

Om uhellet likevel skulle være ute har du svært sterke rettigheter som forbruker i Norge.

- En spillkonsoll som Xbox 360 må forventes å vare i mer enn to år, og dermed har forbrukeren fem års reklamasjonsrett gjennom Forbrukerkjøpsloven, fortalte rådgiver Jarle Vinje i Forbrukerrådet til Spillmagasinet.

Forutsetningen er at du har brukt konsollen som privatperson og innenfor rammen av forventet bruk.

Det er dessuten selgeren som har bevisføringsplikt, det vil si at det er butikken du kjøpte konsollen i som må bevise at du ikke har behandlet konsollen riktig.

Butikkens ansvar

Microsoft har opprettet en egen nettsidet og et telefonnummer du kan ringe til dersom du har problemer med Xbox 360, og i praksis er det raskere og enklere å bruke denne telefonen enn å krangle med butikken du kjøpte konsollen i. I de fleste tilfeller vil butikken be deg bruke denne telefonen uansett.

Men dersom du føler at du ikke får den hjelpen du har krav på fra Microsoft, er det butikken som er hundre prosent ansvarlig for salget, opplyser Forbrukerrådet. Du kan med andre ord kreve at de tar seg av konsollen din.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Krav på rask hjelp

Gjennom Forbrukerkjøpsloven har du også krav på avhjelp innen rimelig tid. Det skal i praksis betyr rundt syv dager.

Er det sannsynlig at det vil ta lengre tid enn syv dager før du får konsollen tilbake har du krav på lånegjenstand med en gang, dersom det ikke er til stor økonomisk ulempe for butikken. Dersom du krever lånegjenstand bør du være forberedt på motstand på dette punktet.

Dersom butikken ikke låner deg en konsoll med en gang, kan du ifølge Forbrukerkjøpsloven nemlig kreve å få salget hevet. Dette gjelder selv om du har hatt konsollen i for eksempel fire år allerede. Dersom du får en ny konsoll, starter reklamasjonstiden på nytt. Får du et nytt produkt, har du altså nye fem års reklamasjonsfrist.

Dersom konsollen din kun repareres, gjelder den opprinnelige reklamasjonstiden.

På forsiden finner du flere gode saker om spill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere