- Intern og ekstern juridisk ekspertise har gjennomgått Gjensidiges systemer og rutiner for behandling av personopplysninger og bekrefter at vi opptrer lovmessig. Vi har likevel kommet til at vi vil gjøre det som er nødvendig for å imøtekomme Datatilsynets krav, i stedet for å bruke ressurser på en omfattende klageprosess, sier informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.
Datatilsynet varslet Gjensidige 18. juni, på grunnlag av stedlig tilsyn, om at man ikke så med blide øyne på at forsikringsselskapet snikfilmet kunder. Gjensidige forklarte at filmingen var nødvendig ved mistanke om forsikringssvindel, og at det kun gjaldt et lite antall kunder.
Datatilsynet var uenig og truet med å inndra konsesjonen til å oppbevare og behandle personopplysninger. For å unngå å miste konsesjonen, må Gjensidige lage et klart og tydelig regelverk, krevde Datatilsynet.
- Gjensidige er ikke enig i Datatilsynets konklusjoner. Selskapet velger likevel ikke å påklage vedtaket og vil iverksette tiltak for å tilfredsstille Datatilsynets krav, opplyser forsikringsselskapet i en pressemelding. (©NTB)
