RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjensyn med ekstreme biler

Sist oppdatert:
”WRC 2: Extreme” blåste samtlige andre rallyspill på sjøen, og nå er snart oppfølgeren her. Vi har spent på oss setebeltene og tatt en nærmere titt.

”WRC 3” inneholder alle de forbedringene vi forventer fra et sportsspill, selv om enkelte ikke var helt på plass i koden vi spilte. Grafikken har tatt enda et steg nærmere virkeligheten, bilene er kledd i de nyeste fargene og menyene og presentasjonen spritet litt opp.

Henning Solberg dukker opp som kartleser og forteller hvis man setter spillet på norsk. Hvordan det har gått skal jeg spare til anmeldelsen, men jeg foretekker den engelske stemmen for å si det sånn.

Siden dette er WRC-sirkuset sitt offisielle spill, er alle bilene, banene og sjåførene på plass. I tillegg til alt som finnes i virkeligheten, vender fjorårets ”Extreme”-biler tilbake, sammen med konseptkjøretøyer. Disse er noen skikkelige råtasser, men standardbilene er heller ikke å forakte. Riktignok har de lite å skryte av i starten, men bilene blir oppgradert etter at man har kjørt så og så lenge i en. Når alle fem forbedringene er på plass, vil tilskuerne kun rekke og se bakenden på bilen din i det du suser forbi.

Å låse opp de ulike biloppgraderingene er bare noe av det ”WRC 3” belønner den dedikerte spiller med. For å få tilgang til spesialbilene må man utmerke seg på nest vanskeligste nivå, noe som er enda verre enn forrige gang. Faktisk har AI`n fått en kraftig innsprøytning friske hjerneceller, på ”Normal” (som er den øverste av vanskelighetsgradene tilgjengelige i starten) må man nå slite litt for seieren. I fjorårets utgave virket det som om maskinen hadde gått inn i Walkover-modus, du kunne omtrent kjøre hvor dårlig som helst, og likevel vinne med flere minutter.

Fysikkmodellen skal, ifølge utviklerne selv, være kraftig forbedret. Bilene virker litt tyngre og svinger enklere enn i toeren, samtidig som underlaget påvirker kjøretøyer i mye større grad enn tidligere. På dårlige veier, som i for eksempel Tyrkia, hopper og spretter bilen som aldri før. Uheldigvis er det to ting Evolution Studios ikke har gjort noe med, ”Plastikkbåndene fra helvete” og ”Hvilken type tre er dette her?” eksisterer fortsatt. Førstnevnte gjør at plastikkbåndene som skal holde tilskuerne vekke fra banen fortsatt påvirker bilen din på samme måte som en vegg, skulle du være så uheldig å kommer borti. Treproblemet er at man kan kjøre gjennom noen trær, mens andre byr på en brå og brutal stopp.

7. november vil spillet være i butikken, og vi vender selvfølgelig tilbake med en anmeldelse før den tid. Ting ser veldig positive ut, men om spillet er verdt å anskaffe hvis man allerede har ”WRC 2”, vet vi ikke helt enda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere