RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjett hva han spiser

Foto: Gorm Kallestad (Scanpix)
Sist oppdatert:
Northug og gjengen må spise flere tusen kalorier før og etter konkurranser. Vi sjekket hva.

(SIDE2): - Nå i Tour de ski gikk det mye av nybakt brød med hjemmelaget prim og hjemmelagede pizzasnurrer etter renn, da spiste de helt utrolig mye, sier klinisk ernæringsfysiolog Heidi Holmlund ved Olympiatoppen.

Vi tok en prat med en av de fem ernæringsfysiologene som jobber med mat og toppidrett for å høre hva de beste spiser for å yte maksimalt.

Det kan nemlig være en utfordring å få i seg nok kalorier for toppidrettsutøvere som forbrenner ekstremt mye, særlig i konkurranser som Tour de ski.

- Når man trener og konkurrerer så mye som noen av disse utøverne gjør så vil det fysiske stresset på kroppen føre til at appetitten reduseres. Da er det bra å ha med seg en egen kokk som frister med nybakte boller.

Landslagene i langrenn og skiskyting har nemlig med seg kokken Torbjørg Haugen, som de kaller for «tante kokk» når de konkurrerer rundt om i verden.

- Hun er ekspert på å lage god mat på små kummerlige forhold og lager i tillegg god stemning rundt matbordet, noe som er viktig for å ha lyst på maten, sier Holmlund.

- Vil du ikke, så skal du
Men det er ikke bare kos rundt måltidene for en toppidrettsutøver. Maten må ned enten de har lyst på den eller ikke.

- Når jeg står i målområdet etter Tour de ski så er det ikke slik at utøverne kan velge om de vil ha restitusjonsinntak eller ikke, «den som ikke vil den skal». Dette for at restitusjonen skal komme raskt i gang noe som gjør at kroppen raskere er i stand til å prestere på nytt igjen, forklarer Holmlund.

Sammen med Homlund jobber det ved Olympiatoppen fire andre ernæringsfysiologer som skreddersyr utøvernes kosthold.

- Vi arbeider individuelt med topputøvere for å optimalisere og tilrettelegge kostholdet i forbindelse med trening og konkurranser. Det blir kalt prestasjonsernæring og er et fagfelt som har vokst de siste årene og fått mer og mer oppmerksomhet.

Ernæringsfysiologene bruker internasjonale anbefalinger basert på nyeste forskning rettet mot den enkelte idrett og sin lange praktiske erfaring når de veileder enkeltutøvere.

Hvem presterer best?
- I utholdenhetsidretter ser vi i praksis at de utøverne som er best i sin idrett også er de beste på helheten rundt idretten som omhandler mat, væskeinntak, hvile og sykdom- og skadeforebyggende tiltak. Ofte synes jeg det er slik at de som klarer å spise mest mat, det vil si at de som har best rutiner er de som klarer å prestere best over tid, sier Holmlund.

Den største utfordringen kan være å få i seg nok energi og nok næringsrike karbohydratprodukter som grovt brød, korn, fullkornpasta, ris, potet. De er avhengig av å dekke energibehovet og refylle karbohydratlagrene for å optimalisere restitusjon og prestasjon for å hente ut marginene i idretten sin, forklarer ernæringsfysiologen.

- I tillegg til næringsrik mat trenger mange av utøverne også sportsprodukter i form av sportsdrikk, energibarer og restitusjonsprodukt for å optimalisere treningsøktene og få maksimal effekt av treningen. Den ultimate utfordring for en utøver vil være en situasjon der det er mange konkurranser etter hverandre som krever rask og effektiv restitusjon. I slike tilfeller prøver vi å optimalisere kostholdet med at utøverne alltid har tilgjengelig mat både på hotellrommet og på reise og de siste årene har vi i slike perioder satt inn norsk kokk som baker ferskt brød og boller og denne fristende maten kommer i tillegg til den maten de får servert på hotell i Mellom-Europa.

Generelt handler det jo om å spise 4 store hovedmåltid der det er to varme retter, brød ved siden av og gjerne en dessert eller frukt, mange mellommåltider med korn, brød, nøtter og energirik drikke. Gjennom alle økter drikker utøverne sportsdrikk og inntar brød, boller, banan eller energibar. Måltidene er gjerne store porsjoner og det er ofte mye mat innimellom treningene og måltidene. De spiser nesten hele tiden i perioder.

- Lov med snacks
Trivsel og glede rundt mat er stikkord for å klare å innta nok energi, forklarer Holmlund. Men utøverne får lov til å spise såkalt «søppelmat» også.

- I tillegg til næringsrik, kvalitetsmat så vil det også være rom for desserter, kaker, snacks og annen mer usunn mat når en trenger mye energi. Men hovedregelen vår er at usunn mat ikke kommer istedenfor annen bra mat, men heller i tillegg til dette siden de virkelig trenger mye energi.

Individuelle forskjeller
Det er store individuelle forskjeller i energibehov, dette avhenger av kjønn, alder, kroppsstørrelse, mengde muskelmasse, mengde trening og konkurranser med mer.

- Utøveren må ha så gode rutiner at vedkommende spiser fordi han eller hun må. Ikke fordi det nødvendigvis smaker like godt hver gang, sier Holmlund

Selve konkurransedagen

- På konkurransedag er det viktig å ha gode rutiner for nervøsitet kan føre til at appetitten er redusert og magen er i ulage. Da må man ha laget seg en kostholdsplan som man kjenner og der man bruker matvarer man vet kroppen tåler. Når man reiser utenlands og konkurrerer så må man være forberedt på at man møter mat man ikke kjenner fra før så noen utøvere har med korn og havregryn fra Norge som kan gjøre det enklere. Men det aller viktigste er at man har testet rutiner på forhånd og at man trener på det før man kommer i en konkurransesituasjon.

Hvilken effekt har kostholdet egentlig på prestasjonen?

- Kostholdet har effekt på prestasjon, men hvor stor effekt det har avhenger av type idrett, aldersgruppe, øvelsens type, varighet og intensitet også videre. Men som ernæringsfysiologen i Chelsea, Nick Broad sier så kan man ikke skape en toppfotballspiller i verdensklasse bare ved å spise riktig, men det er veldig lett å gjøre en toppfotballspiller til en middels god spiller hvis han eller hun gjør dårlige matvarevalg. Det handler om å optimalisere alle faktorene som påvirker den prestasjonen du skal gjøre, og toppidrett handler om marginer og kostholdet er en faktor der du lett kan hente marginer hvis du er bedre enn motstanderen!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere