RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjør båtkuppet i høst

Kjøper du båt om høsten kan du spare hundretusener – vi gir deg rådene.

Kjøper du båt om høsten kan du se på deg selv som en problemløser. Det er verd minimum ti prosent av båtens utsalgsverdi. Er prisen en million får du glatt hundretusen kroner i avslag akkurat nå. Nettavisen gir deg oppskriften

Kjøp båt nå med levering sent i oktober. Er det bruktbåt, så tilby den gamle eieren å få de siste soldagene på sjøen, og vær klar til å overta akkurat når de første stormene truer på værkartet. Samtidig tilbyr du umiddelbart oppgjør med sikkerhet i båten.

Selgeren kan dermed bestille sin nye båt umiddelbart - og får den kjøpt og levert etter samme taktikk som du benytter selv.

I fjor høst gjorde Nettavisen en test i markedet. Vi ringte på en NB 870 som var priset til 920.000 i juli. Etter en kort samtale var eieren da villig til å gå ned 75.000 kroner. Forutsetningen var imidlertid at betalingen skjedde 75 prosent ved avtale – slik at han klarte depositumet på nyervervelsen med en gang. Resten kontant ved overlevering medio oktober. Uansett var det store penger å tjene.

Nytt eksperiment
Denne uken gjentok vi eksperimentet, men vi gikk (som alle gode båtfolk) opp noen hakk i størrelse og pris. Vi tok tak i en Viksund 310 i Oslo. Utropsprisen var cirka 1.6 millioner kroner. Veldig god pris i utgangspunktet. Selgeren hadde båtplass. Han hadde tydeligvis tid til å vente med salget også. Maks reduksjon ble 70 til 80 tusen på en rask og høstlig handel.

Dermed prøvde vi haugen av overliggere i markedet: 2006 modeller som opptar plass og penger for forhandlerne. Der satt høstrabattene løst. Båter med listepriser på rundt to millioner har en høstrabatt på cirka 150.000 kroner. De fleste nybåtforhandlere har gode høsttilbud. Spesielt i klassen 3-400 000 NOK. De mest populære familiebåtene får du med gode rabatter. Ofte i form av ekstrautstyr som etter Nettavisens mening burde vært standardutstyr i utgangspunktet, men som leverandørene tjener fett på i vårsesongen.

Sportscruisere
Siste test var sportscruisere. Åpne båter med presenning over førerkabin. Lett utsatt for snø og vinterskader. Det er mange til salgs i Oslo og Akershus. Altfor mange. Både meglere og privatpersoner var villige til å gi ti prosent avslag eller mer. Uten diskusjon. Vi gjetter at avslaget kunne blitt betydelig større ved fremmøte og forhandlinger.

Der er 2250 cabincruisere til salgs på nettet akkurat nå. Cirka 500 båter er cabincruisere til over 1.5 millioner brukt-kroner.

Begge tjener
For selgere er regnestykket greit. De finansierer grunnbeløpet i ny båt og setter den i bestilling umiddelbart. Dermed får selgeren sin nye drømmebåt i mai 2007. De leier ut båtplassen sin for vinterlagring og sparer dugnad, høstkonservering, vårpuss og sjøsetting. Forhandlerne får tømt lageret for 2006 modeller og penger i kassen. De kan starte 2007 sesongen med lagerplass og kontanter.

Vær på vakt
Båtkjøp om høsten gir ekstra grunn til påpasselighet. Mange båter ligger i sjøen, og har hatt en ofte ublid sommersesong rundt skjær og holmer. Hardt kjørte motorer kan by på overraskelser og inventar er ofte ristet løs. Få båten på slipp og ta med en erfaren mekaniker. Og regn med en omfattende høstkonservering og en stor vårklargjøring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere