RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjør burgeren sunnere

Sist oppdatert:
Det er mulig å lage digge burgere som ikke er fulle av fett.

(SIDE2): Ordet «burger» drar unektelig assosiasjonene mot piplende fett, smeltet ost og mengder med usunn dressing som tyter ut mellom fingrene.

Men en god burger trenger ikke være full av fett for å smake godt. Du kan lage mager og god dressing som faktisk er bedre enn de fete typene og burgerkjøttet må ikke nødvendigvis være kjøttdeig. Smeller du på med masse grønnsaker og bytter ut burgerbrødet med en grovere type har du en sunn, god og næringsrik burger.

- Det er fullt mulig å lage en sunn burger, sier klinisk ernæringsfysiolog i Melk.no , Marianne E. Mathiassen.

Her er hennes sunne burgertips;

Bytt fint med grovt
Bytt ut det fine hamburgerbrødet med et grovt et. Grovt hamburgerbrød er tilgjengelig hos en god del hamburgerkjeder eller du kan lage hamburgerbrød selv basert på at deler av melmengden byttes ut med sammalt grovt mel.

Bruk teflon
Når det gjelder kjøttet så kan dette stekes i teflonpanne uten fett hvis man lager retten på sitt eget kjøkken eller man kan steke i vanlig stekepanne med bare litt fett. Bruk gjerne en stekevennlig olje som rapsolje og unngå for høy temperatur eller varmeholdning!

Velg riktig kjøtt
Ved å ta utgangspunkt i for eksempel kvernet kjøttdeig av kylling blir fettkvaliteten relativt bra, du kan også ta utgangspunkt i magert storfekjøtt eller svin som er kvernet og få et magert og ganske så sunt produkt.

Smart dressing
Det fins mange alternativer til majones og Thousand Island-dressing som både er sunnere og mer velsmakende.

Eksempel: Du kan ta utgangspunktet i mager kesam, kesam original eller matyoghurt og tilsette din egen krydder- og smaksblanding - noen liker å blande inn litt ketchup mens andre går for sterkere saker og for eksempel vil blande inn pepper, paprikapulver eller kanskje karri. Bare fantasien setter grenser her.

Masse grønnsaker
Sist men ikke minst gjør du lurt i å være raus med grønnsakene - friske tomater, rikelig med salat - hvorfor ikke prøve ruccola for å få en ekstra spiss - sammen med agurk og mais - og vips så har du et godt måltid som ikke gir deg for mange kalorier samtidig som du også får i deg mange næringsstoffer.

Dropp pommes frites
Dropp pommes frites som tilbehør - her får du i deg massevis av usunt fett og kalorier i hopetall. Lag heller en deilig salat eller en soppstuing eller noe annet sunt ved siden av.

Eksempel: Stekte potetbåter i ovn med franske urter og litt olje kan være et alternativ. Smak til med dijon-sennep.

Trenger du inspirasjon og gode oppskrifter? Sjekk Art of Taste her.

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere