RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjør dette Oslo kulere?

Sist oppdatert:
«Show-off på kebabpapir er turn-off». Slik lyder Samferdselsetatens nye renholdskampanje. Kult eller patetisk? Diskuter her.

(YEYE): Samferdselsetatens nye renholdskampanje «Pimp our city» har som mål å gjøre Oslo til en renere by. Kampanjen retter seg mot ungdom, og spesielt dem som oppholder seg mye i byen.

Vil snakke ungdommens språk
Ifølge etatens hjemmesider viser utallige undersøkelser at verken skremsel, ironisering eller moralisering fungerer særlig bra med tanke på endring og bevisstgjøring.

«Med ungdom som målgruppe var det derfor vårt mål å bevisstgjøre dem uten å vifte med en streng pekefinger», kan man lese og etaten ønsket å nå ungdom på deres egne premisser og «snakke deres språk og bruke deres symboler til å fremme et positivt bidrag». Etter en undersøkelse som ble gjennomført i fjor viste det seg at det er ungdom og unge voksne som kaster mest søppel på gata, derfor prøver de med denne kampanjen å treffe ungdom rett i hjertet, men er dette veien å gå?

Pimp our city
Slagordet «Pimp our city» spiller videre på MTV-programmet Pimp my ride, hvor man får hjelp til å fikse og style nedslitte biler. Uttrykket har blitt et generelt begrep på å pynte på noe og å gjøre det stilig.

  • Er dette en god og effektiv kampanje eller er det bare et småpatetisk forsøk på å få ungdommene til å høre? Si din mening!

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere