RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjør hverdagsvanene litt sunnere

Foto: Shutterstock (Shutterstock)
Sist oppdatert:
Bare 100 ekstra kalorier om dagen fører til en årlig vektøkning på fem kilo.

(SIDE2): Du er ikke alene om nyttårsforsettene som innebærer både å trene mer og ned-i-vekt-prosjekt.

Å se de ønskelige forandringene tar tid for de fleste, men nøkkelen til et lettere liv innebærer ofte forandringer man kan kunne leve med.

Selv om man derfor ikke er opptatt av kaloritelling og spinningtimer, taper man ingenting på å gjøre hverdagen sin litt sunnere. Dette betyr enkle grep ved å redusere inntaket av fett, salt og sukker, samt å spise sunnere og slik unngå unødvendige kalorier.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Du har sikkert hørt det før, men av og til kan det være greit med en liten oppdatering:

Lettere alternativ
Lager du dine egne sauser og supper er fløte en god ingrediens for å løfte smaken. Ved å bytte ut kremfløte til matfløte eller creme fraìche, får du et sunnere resultat som allikevel er like smaksrikt og godt. Lettvarianten av creme fraìche kan brukes i alle varme retter.

Ifølge Tine.no inneholder kremfløten hele 38 prosent fett og 362 kalorier per 100 gram. Matfløte har 20 prosent fett og 205 kkalorier, mens creme fraiche lett inneholder 18 prosent fett og 193 kalorier per 100 gram.

Man kan ikke vispe krem av matfløte, men lett dessertfløte fra Tine inneholder 25 prosent fett og 250 kalorier per 100 gram.

Gjør det magrere
Sauser er et viktig tilbehør for å få en god middag. For eksempel inneholder Toro Bearnaisesaus fra pose 220 kalorier per desiliter. Men ved å velge en magrere saus kan du spare både fett og kalorier uten at det går utover smaken.
Toro Lett Bearnaisesaus fra pose: 70 kalorier per desiliter
Sjysaus: cirka 20 kalorier per desiliter
Rødvinssaus: cirka 45 kalorier per desiliter

Bruker du olje eller smør når du steker kjøttdeig eller bacon? Dette er ikke nødvendig da disse matvarene selv avgir mer enn nok fett da det stekes. Husk også at karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig er et magrere og sunnere alternativ til kjøttdeig.

Søtt, sunt og godt
Er du sugen på noe søtt etter middagen? En frukt eller en fruktsalat er både sunt og godt. Samtidig får du lettere dekket behovet «5 om dagen». Pære, melon, ananas, banan, kiwi - mulighetene er mange. Prøv gjerne eksotiske frukter og opplev nye, herlige smaker. Friske eller fryste bær er også en deilig avslutning på middagen.

Alle får vel et sjokoladekick nå og da. Og har man lyst, så har man lov. Det gjelder bare å ta de rette valgene når man er i butikken. En sjokoladebit av det mørke slaget, eller en mindre variant av yndlingssjokoladen, er ofte nok til å tilfredstille sjokoladesuget. Husk at en stor melkesjokolade på 200 gram inneholder hele 1100 kalorier, noe som tilsvarer TO fullverdige middager.

Potetgull og dipp erstattet med grønnsaker og dipp fungerer ikke for alle. Men et alternativ er å bytte ut lettrømmen man bruker i dippen med mager kesam. Lettrømmen inneholder 20 prosent fett og 203 kcal per 100 gram, mens mager kesam kun inneholder 1 prosent fett og 74 kalorier per 100 gram.

Les flere nyheter om helse her

Brød og bakevarer
Er du hos bakeren kan du selvfølgelig unne deg en søt fristelse. Bare husk at en bolle inneholder rundt 200 kalorier, mens et wienerbrød inneholder 374 kalorier.

Noe brødmat til suppe, salat eller en god gryterett hører med. Men det er greit å vite at en hvitløksbaguette inneholder rundt 320 kalorier per 100 gram, og at 1 baguette på 175 gram tilsvarer dermed ca 525 kalorier. En skive grovbrød inneholder derimot bare 70-80 kalorier.

Har du dårlig tid og du må ty til bensinstasjon og pølselunsj, sparer du nesten hundre kalorier ved å velge lompe istedet for pølsebrød. En lompe inneholder 44 kalorier, mens pølsebrødet er på 135 kalorier.

Flytende kalorier
Det er ikke bare det man spiser som utgjør det daglige kaloriinntaket. Også det man drikker har betydning for din sunnhet og helse. Er du en ivrig kaffedrikker kan du spare mange kalorier i kaffebaren. En vanlig svart kaffe inneholder så godt som null kalorier. Velger du lettmelk i stedet for helmelk sparer du rundt 40 kalorier når du bestiller en kaffe latte. Dropper du sukkeret sparer du enda mer.

I en halvliter brus finner du sukker som tilsvarer 25 sukkerbiter og omtrent 250 kalorier. Juice er like kaloririkt som brus, men her får du i det minste i deg vitaminer og antioksidanter. En halvliter øl inneholder rundt 200 kalorier, mens et glass rødvin på 150 mililiter inneholder rundt 100 kalorier.


Husk derfor: Vann er og blir den beste og sunneste tørstedrikken.

(Kilder: Tine.no, Melk.no, Toro.no)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere