RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gocart på sjøen

Morgan 485 er nok ukjent for de fleste. Kan den være smartere enn Askeladden? Bli med på tur.

Morgan er et lite Sandefjords-basert merke og har noe å ta igjen på de store aktørene når det gjelder salgstall.

Med flere nye modeller de siste årene, er det imidlertid liten tvil om at småbåtprodusenten ønsker å være med i kampen om kundene.

Båtene er krydret med originale løsninger som vekker oppmerksomhet; det burde gi resultater i lengden.

Elegant og sportslig
Morgan 485 fremstår som en spennende båt. Balanserte linjer, en original og alternativ gulfarge i skrogsiden, et unormalt kledelig teaklaminat i dørken og noen elegante benkputer i svart gjør dette til en tiltalende liten båt. De små «veltebøylene» som fungerer som ryggstøtter bak akterbenken gir båten et sportslig uttrykk, selv om de er mer til pynt enn til nytte.

Morgans innredningsløsning gir assosiasjoner til storselgeren Askeladden 475 Freestyle. Styrekonsollen er sentralt plassert i båten, noe som gir plass både til akterbenk og førerbenk bak vindskjermen.

Med en vippbar ryggstøtte i førerbenken, samt en hevbar luke i akterbenken, får man raskt en slags sittegruppe med et lite bord for fire personer. Løsningen er smart, men det blir i trangeste laget for en båt på under fem meter. For voksne personer er det også noe trangt for beina når man sitter på akterbenken, og spesielt i midten der motorbrønnen tar mye plass.

Savner kartlomme og fotstøtte
Den sentrale førerplassen er høy og fin, og bak rattet får vi inntrykk av at vi sitter i en større båt. Komforten er bra for to personer, og sitteklaffen i benken fungerer utmerket.

Det vi i første rekke savner, er en fotstøtte, og det hadde hjulpet om girspaken var plassert nærmere førerplassen.

En lomme for kart og småting hadde gjort det oversiktlige dashbordet komplett.

Vi har sett mer stuvevolum i båter på denne størrelsen, men plassen strekker til, spesielt i konsollen. Her inne finner vi også batteriet festet. Synd at konsollrommet ikke er låsbart – det skulle økt bruksverdien.

Fremme i baugen finnes et lite stuverom med sittepute over luka. Her er det plass til litt tauverk og dregg, men i og med at dreneringen ledes inn på dørken, er det ikke fristende å stuve den mest skitne fortøyningen her.

Kjøreglede
Den sentrale førerposisjonen gjør mye for kjørefølelsen i Morgan 485. Litt ubalanse sideveis oppleves før planefart, men dette retter seg fort ut igjen.

På utsiden av Hankø kommer sjøen midt imot, og vi merker forskjellene fra den noe større Morgan 5200-modellen: 485 har et noe skarpere forskip, som er en forbedring i krapp motsjø, men ellers kan den ikke matche sin storesøster.

Mye bæring i hekken gir lett overplaning, og båten må trimmes helt ut før den er fornøyd. Dermed kaviterer den for lett i svingene. Dette er likevel på ingen måte noen kjedelig båt å kjøre, og en 50 hk Suzuki firetakt virker tilstrekkelig.

Gokart-følelsen vi får når hekken slipper taket i svingene er alle tiders, og bæringen akter gir dessuten fine medsjøegenskaper.

Ikke så mye skal til for å gjøre dette til en vinner alt i alt.

Denne saken er hentet fra Kastloss.no.

Mer om båt og båtliv: Sjekk Nettavisens båtmagasin.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere