*Nettavisen* Nyheter.

God of War III: Brutalt, blodig storspill

Foto: (SCEA)

Volden i «God of War III» får de andre spillene i serien til å fremstå som barnespill. Fem utviklerne snakker ut om Sonys neste superspill.

04.02.10 10:43

I slutten av 2009 eller tidlig i 2010 vil den brutale krigeren Kratos for første gang kjempe sine kamper på Playstation 3. «God of War III» er et av de virkelig store eksklusive utgivelsene på Sonys konsoll, og forventningene er skyhøye.

Sonys utviklerteam i Los Angeles har avslørt en rekke detaljer for oss, og vi tillater oss å tro at det fjerde spillet i serien har store sjanser til å toppe de tre andre.

Før du leser videre, anbefaler vi at du tar en titt på traileren nedenfor. En del av informasjonen i denne artikkelen er knyttet til ting du ser her:

(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED
video_embed(12147,1);

Historien i «God of War III» fortsetter der «God of War II» slutter, og et av spørsmålene som dukker opp ofte er hvorvidt en bør ha spilt de to foregående spillene før en setter i gang med treeren.

Klikk på bildet for å forstørre.

Morsomt for alle

- Vi har alltid satt vår ære i å gjøre «God of War» tilgjengelig og du kan forvente at vi holder oss til samme filosofi. Helgespillere kan ha mye moro med dette spillet og det samme kan hardcorefolket. «God of War III» er virkelig dypt, sier spillsjef Stig Asmussen.

I begynnelsen av «God of War II» ble Kratos fratatt de fleste av sine krefter og måtte jobbe seg opp til krigsmonsteret han hadde vært. Utviklerne gjorde dette nettopp for at nye spillere ikke skulle bli overveldet av antall knappekombinasjoner Kratos kunne slåss med. Asmussen forklarer at en lignende strategi antakelig blir brukt i det kommende spillet.

- Hvordan spillet starter er noe vi fremdeles jobber med. Det er en vanskelig avgjørelse. Det hadde vært kult å la Kratos ha alle kreftene sine fra «God of War II», men spørsmålet er hvordan en gjør spillet tilgjengelig. Hvis vi gir Kratos alle de evnene, er det en risiko at mange spiller vil falle av lasset, at det vil være for utfordrende med så mange «moves». Det er gode og dårlige argumenter i begge ender av problemet, men hovedpoenget er å gjøre spillet morsomt for alle.

- Latterlig mye bedre

De forrige spillene i serien er kreditert med å presse Playstation 2 så langt det lot seg gjøre både i ytelse og grafikk. Det er naturlig å tro at spillet vil ta et teknisk og utseendemessig kvantehopp fremover på Playstation 3.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

- Detaljnivået på dynamisk belysning av omgivelser og figurer er mangedoblet, minnebruken i «God of War III» ville krevd to PS2-maskiner. Vi bruker ikke 64x64 pixel teksturer, men 2048x2048 som standard. Antall anatomiske ledd i hele hæren av bosser i de andre spillene bruker vi nå på en boss i «GoW III». Hva vi kan gjøre nå på PS3 er helt latterlig i forhold til hvor vi var med de forrige spillene, forklarer spillscenograf Ken Feldman.

- Vi presset PS2 helt til grensen og skviset ut all den juicen den hadde, bekrefter Asmussen. Og når det skjedde, støtet vi mot vegger som gjorde at vi måtte finne kreative måter å skape de store scenene på. Det fungerte, men det var ikke like sømløst og stort som du kan forvente å se i «God of War III».

- Nå kan vi gjøre mer av alt. Flere fiender og vi kan rendere lys mer realistisk. Det er det grunnleggende du kan se i alle spill akkurat nå. Men vi plukker alltid ut en ting eller to som vi fokuserer på og som virkelig utnytter systemet fullt ut - titanene er en av dem.

Se alle bildene fra «God of War III»
(Artikkelen fortsetter under karusellen)

1575

Kreativ spillmekanikk

I «God of War III» vil vi se en del nye beist og vesener - som titanene. Ifølge sjefdesigner Todd Papy er disse gigantene grunnpilaren i spillet.

I den første traileren vi har sett fra spillet kan du se Kratos på ryggen av en kyklop som rasende løper rundt på en slette som plutselig reiser seg og blir til en bratt vegg. Denne sletten er overflaten - huden, om du vil - til en titan. Papy forklarer at det skaper ganske unike situasjoner i spillet. Gulvet du går på i det ene øyeblikket kan bli en vegg i neste. Og så plutselig er veggen blitt et tak.

Sjefdesigneren går også i detalj på et par andre nyheter i «God of War III». I traileren vi nevner ovenfor ser vi Kratos hoppe fra en titan og gripe fatt i en ørnelignende fugl, kalt harpy eller furie på norsk. Furiene er kontrollerbare vesener i spillet, forklarer han.

- Furiene er en av de nye ridbare vesenene og fungerer omtrent som et helikopter. Du kan stikke de for å få dem til å endre retning. Vi skaper store utfordringer i spillet med dem, hvor du skal navigere deg fra ett sted til et annet. På den måten blander vi slåssing og navigasjon, sier Papy.

Kyklopene er vi godt kjent med fra de tidligere spillene, men denne gangen kan du også ri på dem.

- Hvis furiene er helikoptre så er kyklopen stridsvognen. På ryggen av en kyklop kan du meie ned mengder av motstandere, vraklegge slagmarken og bane deg vei gjennom fienden, sier Papy.

Blodig, men troverdig

«God of War»-serien har alltid vært en voldelig og blodig affære, men ifølge journalister som har sett «God of War III» i aksjon får blodet og gørret i dette spillet resten av serien til å fremstå som barnespill.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Feldman er enig i beskrivelsen, men forklarer at uttrykket i «God of War III» er rettmessig. Det har sin rot i den greske mytologien.

- Den greske mytologien er spekket med ondskap og lidelse. Zevs gjør de verst tenkelige ting med menneskene. Vi forsøker å være ekte i forhold til det og å være ekte i forhold til den plagede figuren Kratos er. Selv om det er mye blod og gørr synes jeg det passer med hva vi forsøker å skildre og virkeligheten i den verden vi skaper. Det er ikke bloddryppende bare for blodets skyld.

Enda mer brutalt

Adam Poole har den gjeve tittelen kampsjef, og er mannen bak kampteknikkene i «God of War III». Han forklarer at vi kan forvente mer av det samme - bare mye blodigere.

- Vi fortsetter med kampene slik de har vært i tidligere spill. Vi tar utgangspunkt i Kratos’ brutalitet og utvider det. Hvordan kan vi gjøre ham mer brutal, mer blodsprutende og gi ham flere våpen å leke med? I de tidligere spillene har folk prøvd forskjellige våpen, men alltid gått tilbake til sverdene. Det prøver vi å gjøre noe med denne gangen, sier Poole.

Klikk på bildet for å forstørre.

Et av våpnene som skal kunne utfordre Blades of Chaos er de såkalt løvehanskene, Cestus. Mens sverdene er et avstandsvåpen, skal alt bli mye mer personlig med Cestus, som i bunn og grunn er to kraftige boksehansker.

Når du slår noen med hanskene vil fiendene rundt deg bli blåst over ende på grunn av trykket. Er du i nærheten av en klippe, vil fiendene falle utenfor. Er du i nærheten av en vegg, vil fienden fly inn i denne og ta skade av det. Kratos kan også bruke omgivelsene i større grad, ved for eksempel å ta tak i en fyr, løpe mot en vegg og knuse skallen hans mot veggen.

Med cestusene på armene vil ikke Kratos rulle unna dersom du beveger styrespaken, men hoppe raskt til siden, noe som skaper forskjellige spillestrategier. Slik skal det være med alle våpnene i spillet, de skal alle føles unike, forklarer Poole.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Kratos kan også gjøre kombinasjoner av angrepene sine.

- Kratos kan for eksempel slenge en fyr opp i luften, hoppe etter og banke gørra av ham høyt over bakken. Deretter kan han slynge sverdene sine ned i en fiende på bakken og trekke seg ned til ham igjen.

Adam Poole utdyper også et angrep som kalles fireball hvor Kratos setter fyr på en fiende som dermed får panikk og begynner å løpe rundt og sette fyr på andre fiender. Slike taktikker er nødvendige å bruke med så mange som 50 fiender på skjermen om gangen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ta taktiske valg

Poole forteller at den kunstige intelligensen i spillet tillater et hierarki hos motstanderne hvor de som er høyere på rangstigen kontrollerer de under.

Han forklarer at dersom du treffer på fotsoldater uten en kommandant vil de angripe deg på måfå. Så fort et overhode dukket opp vil han ta kontroll og organisere troppene i samlede angrep mot deg.

En slik situasjon er illustrert i traileren i toppen av artikkelen hvor Kratos blir holdt nede av en mengde motstandere.

Det vil dermed være taktisk lurt å ta knekken på motstanderne fra «toppen og ned».

«God of War III» slippes eksklusivt til Playstation 3 i begynnelsen av 2010.

Denne artikkelen er basert på fem intervjuer med utviklerne av «God of War III» publisert på Sonys offisielle blogg. Spørsmålene er sendt inn av nettsidens lesere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.