«God of War III»: De første detaljene

- Vi vil at dette skal være spillet som viser hva PS3 kan gjøre, sier utvikleren.

26.05.09 09:04

NYE BILDER OG TRAILER: Se den ferske traileren og de nye bildene fra spillet nede i saken.

(Spillmagasinet): Detaljene fra det kommende «God of War III» til Playstation 3 som ble postet i forumet NeoGAF tidligere i uken viser seg å være korrekte, ifølge en tisiders reportasje i spillmagasinet Game Informer.

FORUM: Tre videointervjuer med utviklerne av «God of War III»

De to foregående spillene på Playstation 2 samt «God of War: Chains of Olympus» på PSP har alle vært store kritikersuksesser og forventningene til PS3-debuten er enorme. Det skal også være Sonys Santa Monica-studios store utfordring å utnytte alle kreftene i PS3.

- Vi vil at dette skal være spillet som viser hva PS3 kan gjøre, forteller spillsjef Stig Asmussen til magasinet.

Eksempelvis er gigantene (titan) som tidligere bare har vært synlig i mellomsekvensene nå en interaktiv del av spillet. Kratos kan klatre på dem og kjempene vil reagere på at han er der, som levende, pustende figurer.

Som posten i NeoGAF-forumet påstod består Kratos nå av 20.000 polygoner mot rundt 5000 i PS2-spillene. Ifølge scenograf Ken Feldman ville det engang være mulig å laste nye Kratos på Playstation 2.

Mer avanserte våpen

Kratos vil ta med seg evner fra de tidligere spillene i serien, som Golden Fleece og Icarus Wings, samtidig som både våpen og kampteknikker vil være mer dynamiske og varierte. Det betyr flere angrepskomboer og muligheten til å bruke omgivelsene i kampene mer aktivt. Magasinet nevner at Kratos kan ta fienden av dage ved å slå hodet hans mot veggen.

Fredag 13. februar publiserte Sony en ny trailer fra «God of War III»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Se flere spillvideoer her

Kratos magiske evner er dessuten splitter nye. Slåsskjempen er ikke lenger venn med gudene og det ville derfor være ulogisk at han beholdt krefter som kommer fra Olympus' høye herrer.

Nye åpen er også lagt til i «God of War III», og utviklerne lover at hvert våpen vil tilby en egen spillestil og vil være reelle alternativer til de pålitelige Blades of Chaos. Løvehanskene Cestus brukes som eksempel hvor de piggete metallkulene fra løvemunnen slår fienden i bakken med sjokkbølger.

Flere og tøffere fiender

Flere kampteknikker kan komme godt med. Kratos fjerde, og etter sigende, siste eventyr blir det tøffeste så langt med flere og mer avanserte fiender.

På Playstation 2 var utviklerne begrenset til mellom 12 og 15 fiender på skjermen på en gang, mens det på PS3 kan dukke opp så mange som 50. Fiendene har også nye knep på lur og kan for eksempel hoppe på Kratos og forsøke å holde ham nede. Slik angrep kan stoppes ved å rugge på den analoge stikken.

Fienden har dessuten fått oppgradert sin kunstige intelligens og vil samarbeide om å angripe Kratos. Det er også programmert inn et hierarki hvor kommandører organiserer angrep og gir ordre nedover rekkene.

Slutten på historien

Sony opplyser at «God of War III» avslutter historien for denne gang og det er bekreftet at en av bosskampene er mot dødsguden Hades.

Spillserien skal imidlertid fortsette, men vil ikke bli «kjørt i grøfta», forklarer spillstudioet. Det er også bekreftet at «God of War III» ikke vil ha multiplayer, men at nedlastbart innhold kan bli aktuelt.

Det er foreløpig ikke satt noen slippdato for spillet. Les mer på detaljsiden for «God of War III».

1575

På forsiden av Spillmagasinetfinner du flere gode saker om spill.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.