RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

God utvikling i bulkratene

Sist oppdatert:
Det er for tiden en bred oppgang i bulkratene i spotmarkedet, og oppturen er i ferd med å smitte over på periodemarkedet. Les mer her
Den siste uken har bulkindeksen på Baltic Exchange steget 13,7 prosent i det som er den bred markedsoppgang. Pilene peker opp for alle de tre hovedsegmentene med rate oppgang stort sett i alle regioner og trades.

Utviklingen er i ferd med å smitte over på periodemarkedet også, og skipsmeglerhuset Fearnleys har i sin ferske ukesrapport justert opp indikasjonen for ett års kontrakter for både panamax og capesize.

Fearnleys mener panamax-skip på 75.000 dødvekttonn nå kan vente rater på 20.500 dollar dagen for en 12 måneders kontrakt. Det er opp 500 dollar fra forrige uke, mens ratene nå er opp 5.500 dollar fra bunnen i sommer.

Innen Capesize så er ratene for 150.000 tonnere justert opp 1.5000 dollar til 34.5000 dollar pr. dag for 12 måneders timecharter. Indikasjonen for 170.000 tonnere er justert opp tilsvarende til 42.500 dollar. Bunnen var i sommer på 30.000 dollar dagen.

Handy-ratene har derimot viste en stabil men mer flat utvikling i kontraktsmarkedet foreløpig og ligger på 18.250 dollar dagen. Spotratene er opp 800 dollar til 17.453 dollar ifølge Baltic Exchanges indeks.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere