RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gode råd til konfirmanten

Sist oppdatert:
Lommeboka bugner over for nykonfirmerte. Her får du gode tips og kjøpsråd, samt resultater fra de mest populære testene våre.

Det er mai og konfirmasjonstid. Reklamekampanjene er aggressive. Butikker lokker med dyre forbruksvarer som du bare MÅ ha. Det er lett å forstå at fristelsen kan bli stor for konfirmanter med lommeboka full av penger.

I den forbindelse er det lurt å være klar over rettighetene dine som forbruker. Vi gir deg gode råd om kjøp og rettigheter og hva du bør tenke på når du blar opp.

Kjøpsråd
¿ Finn ut hvor mye penger du vil bruke og la resten bli hjemme.

¿ Vurder ditt behov, ikke kjøp den mest funksjonsrike mobiltelefonen eller mp3-spilleren hvis du tror at du ikke kommer til å bruke funksjonene.

¿ Tenk ut på forhånd hvor mye du er villig til å betale for for eksempel en mp3-spiller.

¿ Ta vare på kvitteringen! Alle kvitteringer bør tas vare på i to år. Du har nemlig bruk for den hvis varen går i stykker og du må klage til butikken.

Tester
«TV 2 hjelper deg» og TV 2 Nettavisen har testet mange ulike produkter. På vår testside vil du finne flere produkter som kanskje passer ditt behov. Her er en link til populære tester:

Test av terrengsykler for damer

Test av webkamera

Test av negllakker

Test av ryggsekker

Test av iPod Hi-Fi

Test av iPod-konkurrentene

Test av multimedia-spillere

Test av DVD-opptakere med harddisk

Test av digitalt speilreflekskamera

Test av digitalt kompaktkamera

Test av stue-pc

Test av bærbare pc-er

Test av multifunksjonsskrivere

Andre tester finner du i vår testdatabase.

Dine rettigheter når du shopper
Når du har fått tak i det du har ønsket seg, kan det hende at du angrer. Kjøper du over internett har du 14 dagers som gjelder fra den dagen du mottar varene.

Handler du i butikk er det ikke sikkert at du kan regne med å få angrerett. Noen butikker tilbyr ofte åtte dagers retturrett, men det er helt frivillig for butikken å tilby dette. Derfor er det lurt å spørre om varen kan byttes før du kjøper noe.

Forbrukerkjøpsloven gir deg klare rettigheter. Hvis varen har en mangel, kan du kreve en ny gjenstand, eventuelt at selgeren retter mangelen. Det er du som skal velge om du vil ha ny gjenstand, eller om du vil at gjenstanden kan repareres.

Selgere har kun rett til å reparere hvis det å fremskaffe ny gjenstand medfører en urimelig kostnad. Hvis du velger å reparere og reparasjonen tar mer enn én uke, har du krav på å få en lånegjenstand. Selgeren har også kun to sjanser til å rette samme feil på en gjenstand. Hvis feilen ikke blir rettet kan du kreve omlevering eller å få heve kjøpet.

Mer informasjon om Forbrukerkjøpsloven finner du hos på Forbrukerrådets hjemmesider.

(Kilder: Forbrukerportalen.no og Forbrugerstyrelsen)

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere