*Nettavisen* Nyheter.

Golar godt posisjonert for RasGas-ordre

Golar LNG med Tor Olav Trøim i spissen er fortsatt godt posisjonert for første del av ExxonMobils gigantiske nybyggingsprogram i forbindelse med utbyggingen av gassprosjektet RasGas i Qatar

19.05.08 00:56

Det jobbes nå hardt rundt i rederiene med å finpusse de tekniske budene i forbindelse med ExxonMobils første fase av det enorme nybyggingsprogrammet i forbindelse med LNG-prosjektet RasGas. ExxonMobil har fått ansvaret for å få på plass shippingsiden av det enorme gassprosjektet.



Den første runden gjelder for åtte konvensjonelle spesialskip for frakt av flytende naturgass, LNG. Skipene skal leveres i perioden 2004 til 2007, og det er dette som gjør at John Fredriksen og Golar LNG er ansett som blant de fremst i konkurransen om deler av kontrakten.



Dokumentasjonen skal ifølge leveres i Doha neste uke, og vil inneholde spesifikasjoner og opplysninger om verftene hvor skipene bygges eller kan bli bygget.



Ifølge bransjefolk TradeWinds har snakket med er det rederiene med faste ordre og opsjoner på beddingplass som ligger fremst i konkurranse, det gjelder Golar, John Angelicoussis og Bergesen. Alle sitter med opsjoner innefor perioden i tillegg til at Golar venter levering av skip allerede i år som fortsatt er uten kontrakter.



Ifølge kilder iMarkedet har snakket med skal Bergesen ha sikret seg alle de siste ledige plassene ved Sør-Korea Hyundai-verft frem til 2007 med tanke på ExxonMobil-anbudet.



Det er ventet at ExxonMobil vil vil komme med en shortlist over de som får være med i den kommersielle budfasen ved månedskiftet februar/mars, melder TradeWinds fredag.



Neste uke er det også ventet at ExxonMobil vil legge frem anbudsdokumentene for neste fase av byggeprogrammet, som vil omfatte bygging av en ny og langt større klasse av LNG-skip. Skipene vil bli på omkring 200.000 kubikkmeter, mot dagens konvensjonelle skip på 140-145.000 kubikkmeter. Totalt åtte skip av den nye superklassen er ventet bygget i første omgang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag