RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Golar reddet av salgsgevinst

Sist oppdatert:
Gassrederiet Golar LNG signaliserer strukturendringer etter nytt svakt spotkvartal.
Det John Fredriksen kontrollerte gassrederiet Golar LNG slet videre med et svak underliggende spotmarked for skipene som frakter flytende naturgass. Dette førte til en svakere inntjening enn i same periode i fjor på driften.

Salget av en nybyggskontrakt ved Daewoo-verftet ga imidlertid en meget hyggeig gevinst og tidenes beste kvartalsresultat for rederiet. Nettoresultatet lød på 53,3 millioner dollar i første kvartal inkludert salgsgevinsten på 41,1 millioner dollar. I samme periode i fjor var nettoresultatet på 27,9 millioner dollar.

Svakere på driften

Driftsinntektene endte på 53,7 millioner dollar, ned fra 57,3 millioner i de tre første månedene i fjor. Det ga et driftsresultat før gevinst på 17,5 millioner dollar, ned fra 28,5 millioner i samme periode i 2006. I fjerde kvartal endte driftsresultatet på 40,4 millioner.

Golar LNG melder om et svakt spotmarked for LNG-skipene i første kvartal, hvor rederiet er eksponert med seks skip. To av skipene gikk på kontrakter med gode rater gjennom kvartalet, men dette ble trukket ned av at to av skipene opplevde mye venting. I tillegg trakk tørrdokking av LNG-skipet Golar Freeze ned inntjeningen i kvartalet.

Gjennomsnittlig timecharterrate for flåten endte på 48.416 dollar per dag, ned fra 65.250 dollar i fjerde kvartal og 55.116 dollar i første kvartal i fjor.

Strukturbeslutning

Styret i Golar LNG signaliserer i dagens kvartalsrapprot at de kan komme til å ta strategiske grep med selskapet. Det skjer etter at rederiet for ikke lenge siden, fikk uttelling på sitt arbeid med å utvide selskapet tilstedeværelse i ulike deler av verdikjeden for naturgass med tildeling av to kontrakter fra brasilianske Petrobras.

Golar skal bygge om to av sine skip til flytende mottaksterminaler for flytende naturgass. Skipene vil kunne regassifisere gassen ombord før ilandføring. I tillegg begynner terminalprosjektet utenfor den italienske havnebyen Livorno å nærme seg en endelig investeringsbeslutning.

Dette gjør at styret skriver at de i løpet av neste kvartal vil ta en strategisk beslutning i forhold til den fremtidige strukturen på selskapet. Prosjektene representerer lange kontrakter med fast inntjening i motsetning til rederiets spotskip med høyst variabel inntjening.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere