RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Golar ute av Nigeria LNG-anbud

Sist oppdatert:
Nigeria LNG har kuttet ned på antallet anbydere som får være med i neste rundt i anbud for bygging og drifting av inntil fem LNG-skip. Bergesen er den eneste igjen av de norske rederiene
Det melder TradeWinds.

Anbudet som ble lagt ut tidligere i år gjelder bygging av fem spesialskip for frakt av flytende naturgass (LNG), som skal frakte gassen fra produksjonstog nummer 6 på den enorme LNG-terminalen.

Ifølge bransjekilder TradeWinds har snakket med, skal partnerne i NLNG nå helle mot å la andre bygge og drifte skipene, en å bygge for egen bok.

Det skal også foreligge en uoffisiell kortliste over de anbyderne som får være med videre, men ingen formell publisering av aktuelle anbydere har funnet sted.

De eierne som ha fått beskjed om at de er med videre er Bergesen DY, Malaysia International Shipping Corp., AP Møller og de japanske rederiene NYK og MOL. Det betyr at John Fredriksens Golar LNG og Leif Höegh & Co er ut av dansen.

Bergesen som er i ferd med å bli kjøpt opp av Hong Kong-rederiet World-Wide Shipping har allerede fire skip for bygging til NLNG Plus, gjelder produksjonstog 4 og 5.

Skipene har 20 år lange kontrakter med en rate på rundt 60.000 dollar dagen på timecharterbasis.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere