RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Golars italienske venture langt fremme

Sist oppdatert:
Av de mange planene for økt import av naturgass til Italia, så fremholdes Golar LNGs og partner Saipems CrossGas-prosjekt som et av de som kan se dagens lys
Aktørene, som har planer om å bygge importterminaler for flytende naturgass (LNG) i Italia, har så langt ikke møtt de store problemene verken med å få nødvendige lisenser eller overvinne lokale motstandere.

Et prosjekt som ser ut til å ligge godt an er det John Fredriksen kontrollert LNG-rederiet Golar LNGs planer for en flytende importterminal utenfor havnebyen Livorno. Det mener i hvert fall skipsmeglerhuset Poten & Partners, som har gjort en gjennomgang av utsiktene i det italienske markedet. Poten er det ledende skipsmeglerhuset på LNG i verden.

Nok av gassprosjekter

Ifølge Poten & Partner foreligger det nå så mange planer om gassrørledning og importterminaler at de planlagte kapasitetsøkningene vil føre til et overskudd av gass i det italienske markedet frem til 2010.

Konsernsjef Vittorio Mincato i Italias største energiselskap ENI, mener at Italia med dagens gassprosjektplaner, ha mer nok gass til å dekke eget behov. ENI har nylig nedjustert sin etterspørselsprognose for 2010 fra 96 milliarder kubikkmeter årlig til 91 milliarder. Nedjusteringen skyldes lavere økonomisk vekst i Europa og utsikter til forsinkelser i utbyggingen av gassbaserte kraftverk. Andre analytikere mener at Italias forbruk vil øke til over 100 milliarder kubikkmeter i 2010, fra dagens 72 milliarder.

Rørledninger

ENIs egne gassrørledningsprosjekter vil alene øke importen av naturgass til Italia med 18 milliarder kubikkmeter årlig fra 2005.

Det foreligger videre planer om en ny rørledning fra Algerie, som skal ha en kapasitet på inntil 10 milliarder. Planen er legge ledning via Sardinia til Toscana.

Skal bli gasshub

Det er to skoler i Italia for øyeblikket, den ene er opptatt av at markedet kan bli oversvømt, mens den andre mener at Italia skal bli en hub for Europa, som skal eksportere gassen videre til resten av kontinental Europa. Tysle Wintershall er blant annet inne på eiersiden i den planlagte ledningen fra Algerie. Den italienske industriministeren Antoni Marzano er blant de som mener at Italia skal være et transittland for naturgass.

Blant annet har den italienske regjeringen fått gjennom lover og regler som gir hurtigbehandling av lisenser og prosedyrer. Men Poten mener at det er problemene med lokalmyndigheter som fortsatt utgjør store hindre, og ENIs dominans og utsikter til gassoverskudd kan føre til at prosjekter skrinlegges.

Golar-prosjekt fremholdes

Et av importprosjektene som Poten har tro på er det Golar LNG og den industrielle partneren Saipem har jobbet med i over ett år. Prosjektet som har fått navnet CrossGas satser på å bygge om et av Golar LNG-skip til en flytende importterminal.

CorrGas frontes blant annet av Gruppo Falck, som i fjor børsnoterte et energiselskap med fokus på fornybar energi. I tillegg er det lokale gasselskapet ASA Livorno med på eiersiden. Terminalen er planlagt oppankret utenfor havnebyen Livorno på Italias vestkyst.

- Det spennende med dette prosjektet er at det blir det første i verden dersom alt går som det skal, noe som bør gi oss en konkurransefordel, sier adm. direktør Tor Olav Trøim i Golar LNG til iMarkedet i ettermiddag.

Det andre LNG-prosjektet som Poten fremholder som det mest gjennomførbare på LNG-siden er BGs planer i havnebyen Brindisi i sørøst. BG er Golars største enkeltkunde, og en gjennomføring av dette prosjektet kan også bety nye shippingkontrakter for Golar. BG har tidligere opplyst til iMarkedet at shippingdelen av prosjektet vil bli avgjort når den endelig investeringsbeslutning tas i år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere