Gå til sidens hovedinnhold

Google mest populær i Europa

Google er den desidert mest populære søkemotoren for europeere. Men kampen hardner til, og de neste 18 månedene kan bli avgjørende.

Analysefirmaet Nielsen/Netratings er Google førstevalget for 55 millioner brukere i Europa. Stadig har søkemotoren et solid forsprang til konkurrentene.

Nærmest følger MSN med 27 millioner tilhengere, mens tolv millioner foretrekker Yahoos søketilbud.

Google har ikke bare best oppslutning av søkemotorene, de har også de brukerne som bruker mest tid på søk på internett. Mens de fleste brukerne bare stikker innom søkemotorene, bruker en gjennomsnitts surfer ti minutter på Googles nettsider i måneden.

Googles dominans ser ut til å være svørt solid, men analytikerne mener situasjonen kan endres raskt. De hardeste konkurrentene satser hardt på ny teknologi.

- De neste atten månedene vil avgjøre fremtiden i denne sektoren, sier Tom Ewing, analytiker av det europèiske markedet for Nielsen/Netratings.

Selv om teknologi vil bli viktig i kampen om søkemarkedet vil også andre elementer spille inn. Google har etter hvert fått et meget sterkt merkenavn som kan være avgjørende, mener Ewing.

Enn så lenge kan i alle fall Google sole seg i glansen av suksess, og det kan også i høyeste grad skaperne av søkemotoren. Grunnleggerne Sergey Brin og Larry Page havnet i år for første gang på Forbes liste over verdens dollarmilliardærer, skriver BBC.

Reklame

Black Week: De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget