RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Grafill vil i KFs fotspor

Sist oppdatert:
- Vi vurderer det samme som Kreativt Forum og Reklamebyråforeningen, sier daglig leder i Grafill, Morten Berner.

Kreativt Forum, som er reklamebransjens svar på Grafill, slo seg nettopp sammen med Reklamebyråforeningen, som er de kreatives arbeidsgiverforeningen. Nå har de blitt to divisjoner under navnet Kreativt Forum.

Ifølge Berner er det rundt 20 store designbyråer i Norge i dag, uten at det finnes finnes noen bransjeorganisasjon for dem.

- Behovet for en bransjeorganisasjon for de store byråene kommer av økende profesjonalitet i bransjen. Det er ikke mann og kone butikker lenger, men profesjonelle designbyråer, sier Berner.

Byråer har andre fokus enn frilanserne.

Fra to ansatte i en melkebutikk

- Det er viktig at de treffes for å diskutere næringspolitikk. Hvis byråene slår seg sammen i en egen enhet i Grafill, ville det bidratt til mer synliggjøring av design som fag, mener Berner.

For ti år siden holdt Grafill til i en gammel melkebutikk og hadde bare to ansatte. Siden da har faget og medlemmer eksplodert. I dag har Grafill egne lokaler, kurslokaler, stipendiatplasser, for å nevne noe.

I dag favner organisasjonen mange designere som sitter rundt på egne tuer. Flere av medlemmene er frilansere. I disse dager gir de tilbakemelding Grafill om hva organisasjonen skal være for dem, gjennom en undersøkelse organisasjonen har sendt ut til medlemmene.

- Få ut suksesshistoriene!

Skal for eksempel organisasjonen satse på synliggjøring av faget i offentligheten? De siste par årene har fokuset vært på etterutdanning og fag.

- Synliggjøring er kanskje neste skritt. Vi som organisasjon er i forhold til andre i kommunikasjonsbransjen er noe mer opptatt av den faglige biten. Vi ønsker å få tilbakemelding fra medlemmene om vi skal være mer synlige og i så fall på hvilket plan? Skal vi være det i forhold til de kundene vi har? Spør Berner.

På spørsmål om Grafill har vært lite synlige i mediene, tar Berner selvkritikk på ett punkt:

- Vi har kanskje ikke vært så flinke til å få frem suksesshistorier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere