RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gratis bro gir færre biler i Bergen

Foto: Marit Hommedal, NTB Pluss
Sist oppdatert:
Etter to uker med gratis kjøring over Nordhordlandsbrua, viser tallene stikk i mot alle spådommer at trafikken inn til Bergen sentrum går ned.

Trafikktallene etter to uker med gratis Nordhordlandsbro er mildt sagt oppsiktsvekkende. Mens trafikken over broen nå ligger på over 25 prosents økning i forhold til tilsvarende dager i fjor, viser trafikktallene inn til Bergen sentrum over Sandviken en nedgang.

Det registreres en oppgang på rundt tre prosents trafikk gjennom Eidsvågstunnelen og autopass-passeringen ved Gamle Bergen, men hele denne økningen kjører inn i Fløyfjellstunnelen. Det er nærliggende å tro at mange av disse er folk som skal videre til Kokstad, Fyllingsdalen, Sotra, osv.

Strilekortet
Det er svært gledelig hvis det er det rimelige busskortet som har skapt en slik uventet utvikling, sier Rolf Eriksen, avdelingsingeniør på avdelingen for vei og trafikk i Statens Vegvesen.

- Dette er så vidt interessant at vi kanskje kanskje bør se på en brukerundersøkelse. Tallene er foreløpig ferske og ting kan endre seg, men det er overraskende at en så stor økning på broen ikke fører til større økning inn til Bergen.

Beholder passasjerene
- Vi var redde for en utvikling som gikk i retning av at folk vil kjøre til Bergen selv, men selv om jeg ikke har de endelige tallene, så ser det ikke slik ut så langt, sier administrerende direktør i HSD Buss, Frank Aadland til iBergen.no.

- Det kan kanskje høres defensivt ut, men for oss er det første målet å beholde trafikken inn til Bergen. Det ser det ut som om vi har klart.

- Men dere blør fra Nordhordland til Åsane, eller?

- Det kan jeg forsåvidt bekrefte. Vi ser at det er blitt lettere å kaste seg i bilen og gjøre et ærend i Åsane, spesielt hvis du skal litt utenfor terminalen, og det gjør at vi kanskje må justere materiellet og ressursene litt.

Tallenes tale
Tallenes tale er helt i trå med Frank Aadlands antagelser. Nordhordlendingene kjører over broen som aldri før, men de tar bussen til byen. Gratiskjøringen foregår i nærområdet der Åsane Senter antagelig er den store vinneren. Det ligger også en rekke store arbeidsplasser på begge sider av broen som det nå er mye mer fristende å kjøre til. Frank Mohn Flatøy har flere hundre ansatte, det samme har Rolls Royce-fabrikken på andre siden, sentrene på Knarvik og i Åsane, og ikke minst Mongstad.

Nyborg-tunnelen
Skulle disse ferske tallene vise seg å holde og bli en trend, vil arbeidet med Nyborg-tunnelen måtte forseres. Dersom hele belastningen ved trafikkøkningen må bæres av den belastede veien rundt Hylkje, vil det eneste fornuftige være å sette i gang så fort som mulig med Nyborg-tunnelen og dermed vil bompengene være tilbake enn så lenge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere