Gratiskrig i New York

Chicago Tribune forsøker å få en fot innenfor New Yorks knallharde avismarked med gratisavisen AM New York. Nå er flere andre på vei inn.

20.06.08 11:02

Gratisavisen AM New York har startet opp i et av verdens tøffeste avismarked. I sterk konkurranse med tabloider som New York Post og Daily News (som begge koster under to kroner i kiosken) og New York Times (som ligger på rundt syv) skal de vinne lesernes gunst.

- Det er mange grunner til at man bør være redd for å starte avis i New York, men jeg er ikke mottakelig for slike tanker, sier Russel Pergament til New York Times, ifølge Dagens Næringsliv.

Pergament var inntil i sommer utgiver av det svenske Metro-konsernets avis, Metro, i Boston. Med AM New York satser han å komme seg inn på samme marked, i t-banen, med en avis leserne kan skumme igjennom på 25 minutter.

Men samtidig har hans gamle arbeidsgiver lagt sine øyne på storbyen. Ifølge DN ser de etter medarbeidere i New York. På det nord-amerikanske kontinent er de, i tillegg til Boston, tilstede i Philadephia og Toronto.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.