RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Grått århundre for tegnere

Sist oppdatert:
Illustratørene merker at oppdragsgiverne forsvinner. Både IT-, reklame- og forlagsbransjene satser trygt og bruker mindre illustrasjon. - Man må promotere seg selv hele tiden, sier Lars Fiske.

- Det er ikke så veldig mange som blir veldig rike av det akkurat. Jeg kjenner til folk som kan leve av det, men ikke til folk som blir rike, sier Siri Bråtane, prosjektleder i Grafill.

Grafill er organisasjonen for visuell kommunikasjon med 1400 medlemmer, hvorav omtrent 400 er illustratører.

- Det er noe med hele bransjen for tiden, men det er tunge tider både for illustratører og designere. Jeg tror de lider under det at de jobber alene og ikke får anerkjennelsen for hvor mye arbeid som ligger i en illustrasjon, verken økonomisk eller når det gjelder "status". Jeg skulle ønske de hadde høyere status, sukker Bråtane.

Sviktende oppdragsgivere

IT-bransjen ga illustratører jobb på 90-tallet. Etter at boblen sprakk, gikk det også ut over illustratørene. Reklamebransjen har fått et solid rapp på hånden, noe mange mener fører til større trygghetssatsning, det vil si mer bruk av foto og mindre satsning på kreativ illustrasjon, ifølge en tidligere professor ved Parsons I New York.

Aviser bruker en del illustrasjon, men også der er markedet usikkert. En av de største oppdragsgiverne er likevel forlagene.

- Det er ikke akkurat gylne tider, mange bruker arkivfoto eller arkivillustrasjon, spesielt forlagene, bekrefter illustratør Elisabeth Moseng. Hun har jobbet for Dagens Næringsliv, Cappelen Bokklubb og Eva Records, blant flere, og er en av elleve illustratører i arbeidsfellesskapet Illustratørene i Oslo.

Moseng mener man ikke ser spesielt mange illustrerte bokomslag i butikkene. Hun tror også det er tryggere for byråene å bruke foto enn å bruke illustrasjon, selv om noen AD'er ser verdien i det. Men det er ingen helsvart situasjon.

Lever av illustrasjon

- Det er fortsatt mange om bruker illustrasjoner, vi lever jo av det. Men i forhold til 80-tallet er det ikke så bra. Moseng ble startet som illustratør i 1993, men hun har hørt rykter om at 80-tallet var en fest. Uansett var det flere jobber på 90-tallet enn det er nå, bekrefter hun. Det går opp og ned om dagen. Og hun skulle gjerne hatt flere jobber.

- Jeg føler at det er statusyrke, jeg er ikke flau over at jeg er illustratør, men det burde være mer status for byråene å tørre å bruke illustrasjon. På de jobbene jeg gjør, får jeg lønn som fortjent, men jeg skulle gjerne hatt flere jobber. Folk velger ofte illustratør ut fra pris i stedet for kvalitet, for tiden. Vi presser også hverandre på pris innen bransjen, sier Moseng.

En designer kan for eksempel skvise prisen for å kapre kunden. Slik sett er det oppdragsgivers marked.

- Vi hadde en innom her nå som tilbød seg å jobbe gratis bare for å jobbe her. Men ved å jobbe gratis bare for å komme seg inn, undergraver man sitt eget marked. Man må ha respekt for seg selv og ta betalt for det man gjør, sier Moseng.

Har fast jobb i tillegg

De som etablerte seg rundt 2000 slapp å oppleve de gode tidene.

- Vi har kjempebra tider, det er mitt beste år til nå. Men nå har jeg ikke holdt på så lenge, kanskje det er grunnen til at jeg ikke merker det at det er dårlige tider, sier Elin Kjøsnes i arbeidsfellesskapet Stavangerillustratørene. Kjøsnes studerte i England og ble ferdig i 1998, men de fire jentene i fellesskapet har forskjellig bakgrunn innen illustrasjon og design.

- Vi var litt nervøse fordi vi hører det går så dårlig, men for oss går det bra, sier Kjøsnes.

Fellesskapet har vunnet flere priser for nettsiden sin. Både Grafill, Markedsføringsdagene i Stavanger og HOW Magazine har funnet fellesskapet verdige til pris.

Sist torsdag fikk de diplom under årets Markedsføringsdagene i Stavanger. Stavangerillustratørene har laget en skissebok, som en markedsføringsbok for dem selv.

- Jeg lever ikke hundre prosent av det ennå, jeg er i en utviklingsfase, men det går den rette veien. Jeg kombinerer med annen fast inntekt, sier Kjøsnes. Hun jobber som lærer ved siden av illustrasjon og grafisk design

- Kanskje jeg slutter en dag. Men jeg fortsetter i hvert fall ut dette året. Jeg tar ett år ad gangen, sier Kjøsnes.

Prosjekter ikke like ofte realisert

Lars Fiske er en av Norges mest profilerte illustratører. Siden midten av 90-tallet har han stort sett levd av det.

- Til og med på begynnelsen av nittitallet var det greit å være illustratør. Det gikk egentlig greit frem til 2000, det har vært en jevn oppgang på mange måter, men nå merker nok mange den nedgangen alle snakker om, sier Fiske.

- Kanskje man merker det mest på at når det dukker opp et prosjekt, blir det ofte ikke noe lenger noe av, før ble det meste noe av. Kundene er mer restriktive, det er lettere å ta sjanser når du har masse penger, men det er bare noe jeg tror, sier Lars Fiske.

- Ingen lidelseshistorie

Han mener at flere illustratører sliter. For Fiske personlig, er imidlertid historien annerledes.

- Jeg ser ikke på illustrasjon som noen lidelseshistorie, jeg befinner meg enda et hakk lenger ned, med tegneserier, sier Fiske, som har vært så heldig å gå på Statens Kunstnerstipend det siste året, for å lage flere tegneserier.

- Illustrasjon er veldig morsomt, men det ligger i begrepet at jeg illustrerer for andre, det er noe helt annet å illustrere for seg selv. På pengestigen er jeg definitivt et hakk ned. Illustrasjon er den måten jeg finanseierer det på, sier Fiske.

Rundt årsskiftet kommer tegneseriebok i samarbeid med Steffen Kverneland, men etter jul er det mer illustrasjonsjobber, håper han.

- Man må drive selvpromotering hele tiden, sånn sett er det et livsfarlig opplegg, det jeg driver med nå - å snike seg ut, for å gå inn igjen i den kommersielle verden etterpå. Det er livsfarlig, konstaterer Fiske.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere