Gå til sidens hovedinnhold

Grønn og kompromissløs

Miljøpartiet de grønne lover å være kompromissløse. Nå sikter de seg inn mot bystyret og bydelsutvalg til høsten.

NORDRE AKER: Det lille grønne partiet er på offensiven. Før høstens kommunevalg stiller de med lister i de fleste bydelene. Lokallaget i Nordre Aker ledes av 28 år gamle Anders Gravir Imenes som bor i Ullevål hageby.

Slakter SV og Venstre

– Vi er et alternativ for dem som vil stemme grønt, sier Imenes, som mener Norge trenger et synlig politisk parti som taler miljøets og klimaets sak.

– Hva er forskjellen mellom dere og miljøpartiene Venstre og SV?

– SV har kastet inn håndkleet miljømessig og gitt opp sine fanesaker i regjeringen. Venstre, med Sponheim som landbruksminister, gjorde for eksempel ingenting for å stoppe pelsdyroppdretten. De har slukt så mange kameler fordi de er maktkåte. Forskjellen mellom dem og oss er at vi er kompromissløse, sier Imenes.

Ta vare på det grønne

På lokalplan tror han likevel at partiet kan samarbeide med de kreftene som jobber for miljøet.

– I bydelen er både SV og Venstre fine grønne partier. Av lokale saker er Miljøgate Sognsveien noe vi er veldig for, men det holder ikke at farten senkes. Antall biler i veien må reduseres. Ellers er vi glade i det grønne og vil gå inn for å bevare alle grønne lunger i bydelen og i byen, sier Imenes, og trekker frem Gaustadbekkdalen som et eksempel.
Imenes mener politikere og velgere fremover vil tvinges til å ta mer hensyn til klimaet.

– I dag skifter vi tv og mobiltelefon når vi går lei av den. Det beviser at vi ikke trenger noen ytterligere materiell velstandsvekst for å få det bedre, i kontrast til Arbeiderpartiets retorikk. Den neste velstandsveksten står tvert imot om klimaet. Er det ett sted i verden vi kan bremse forbruket og gjøre en endring, så er det i Norge, sier Imenes.

Veiprising

Han snakker varmt om miljøvennlige energikilder, utbygging av kollektivnettet i Oslo, og intercity-togsamband på Østlandet. Og om redusert bilbruk.

– I dag er det ikke satt noen pris på å forurense. Å bruke veier er et gode vi ikke betaler for. Vi mener at veiprising, der man får en reell pris på forurensning er en nødvendighet. Hvis det koster 50 eller 100 kroner å kjøre i rushtiden, så vil folk bli tvunget til å reise sammen. Da vil det også lønne seg for bedrifter å få sine ansatte til å reise sammen. En og en i hver bil er elendig samfunnsøkonomi.

– Vil dere vinne velgere på dette?

– Å be folk betale mer for å bruke bilene sine og å ikke kjøpe ny flatskjerm er ikke akkurat populære saker, innrømmer Imenes.

Miljøpartiet de grønne opplevde likevel en medlemsøkning på 30 prosent i fjor. I Nordre Aker har partiet om lag 40 betalende medlemmer.

– Vi har nå har like mange geografiske lokallag som Rødt i Oslo. Vi gikk også forbi partiet på siste meningsmåling hvor vi lå på 1,2 prosent. Bystyret er nå neste skanse, sier partileder Sindre Buchanan til partiets nettsider.

LES OGSÅ: Rød rapper vil inn i bydelsutvalget

Reklame

Enormt salg på alt du trenger til løping