RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gruppetrening gjør deg glad

Foto: Crestock
Ingen unnskyldninger for ikke å dra på treningssenter i høst.

(SIDE2): Å trene sammen med andre ser ut til å øke nivåene av endorfiner i hjernens lystsenter, det viser en ny studie.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Forsterket treningsglede
Det er et vedtatt faktum at disse endorfinhormonene utskilles i kroppen under fysisk aktivitet og gjerne fører til den gode, av og til euforiske følelsen man kan oppleve etter en treningsøkt. Forskere ved institutt for kognitiv og evolusjonær antropologi ved universitetet i Oxford har nå også funnet ut at denne virkningen blir forsterket av den synergetiske effekten av å trene sammen, det skriver Marie Claire .

Forsøk på roere
Forskerteamet utførte tester på 12 roere etter en hard treningsøkt i en simulert båt. De som trente alene tålte mindre smerte, en nøkkelmåling av endorfiner, enn de som trente sammen som gruppe.

I tillegg til å potensielt øke prestasjonene i idrett, spekulerer forskerne i at denne forløsningen av endorfiner kan være en mekanisme som underbygger følelsen av kollektiv tilhørighet som utløper fra aktiviteter som religiøse ritualer, dansing eller latter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- De eksakte virkningene av gruppetrening som genererer denne effekten er fortsatt ukjent, men denne studien bidrar til å gi en pekepinn som foreslår at synkronisert, koordinert fysisk aktivitet kan være årsaken til den, sier forfatter av de skrevne resultatene, Emma Cohen ifølge nettstedet.

Pålitelige resultater
Sports- og treningpsykolog ved «British Psychological Society» Carole Seheult sier også at resultatene er pålitelige.

- Vi vet av erfaring at det å trene i grupper er bra for folk på mange nivåer; det er motiverende og det er sosialt. Gruppesesjoner virker virkelig.

Ble du inspirert til å gruppetrene?
Side2 har testet en rekke timer og vil fortsette å oppdatere deg på de nyeste treningsformene utover høsten. La deg inspirere av følgende:

Trening i 40 varmegrader
Skli deg til strammere kropp
Genial stang med bøy
- 15 minutter er nok

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere