*Nettavisen* Nyheter.

Gull verdt å vinne fisken

Foto: TV 2

Vinneren av lørdagens Gullfisk får ikke bare etter heder og ære, men en millionkampanje og en uendelig reklameverdi. Se kandidatene her.

19.01.06 15:09

(SIDE2:) Da TV 2 første gang så dagens lys, startet debatten om vi tv-seere orker all denne reklamen. Argumentet som gikk igjen er at det er en fin anledning til å gå på do eller lage seg noe mat.

I dag er mye endret. De færreste reiser seg fra sofaen når reklamen går på, noen zapper til andre kanaler, men svært mange blir sittende og følge med like interessert som i det programmet de nettopp så på. Reklame har blitt samtaleemne på jobben, og barn har gjort det til humor å etterligne reklamestemmer.

  • Se bildene av de nominerte nederst i saken

- Hva skjer'a? - Doffen har daua! er et eksempel på en setning som har satt seg i folkeminnet. Reklamspotten fra Rema1000 og McCann som vant fjorårets konkurranse har fått en enorm «Spinnoff»-effekt og holdt seg ubetalelig.

Engasjerer seerne

I år er det 12 nye kandidater som kjemper i konkurransen. For 13. år på rad holder TV 2 konkurransen, og det er ventet en solid oppslutning fra hjemmesitteren.

- De siste årene har vi mottatt rundt 50.000 og 70.000 stemmer, og det har vært veldig gode seertall, forteller informasjonsjef i TV 2, Jørund Rasdal Unneland til Side2.

- Snittet for programmet de siste tre årene har vært 636.000 seere.

I år som i fjor er det Sarah Natasha Melbye som har fått oppgaven å binde sammen showet. Men opprinnelig var det Paal Tarjei Aasheim, i dag strategisk direktør McCann, som ledet showet. I år er han selv deltager i konkurransen, og har stor tro på at hans egne bidrag vinner.

- Jeg holder Lotto og Rema 1000 som de største favorittene, sier Aasheim. Lotto har vunnet med gode, lune humoristiske filmer før, og dette er en film av gammel klasse. Vi har også fått mye god respons for vår Rema 1000-film, og jeg har tro på at det kan være en utfordrer, sier han til Kampanje.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Scanpix/Heiko Junge

TV 2-kampanje til en million

Sammen med de andre kjemper Aasheim ikke bare om heder og ære innenfor og utenfor miljøet. Hovedprisen er på en million kroner.

- Vinneren får en reklamekampanje på TV 2 til en verdi av en million kroner. Det er ikke enkelt å si hvor mye dette er i omfang, fordi det regnes i forhold til antall seere på hver reklame, sier Rasdal Unneland, men det dreier seg altså om en betydelig verdi i forhold til eksponering for den heldige vinneren.

Nominasjon med høy verdi

I tillegg kommer den reelle visningstiden under showet. Administrerende direktør Arne-Inge Christophersen i mediebyrået Initiative Universal verdsetter en nominasjon i Gullfisken til å ha en verdi mellom 500.000 og en million kroner.

- I rene visningskostnader vil én eksponering mot det seertallet som programmet leverer være verdt oppunder 100.000 kroner. Her er det imidlertid snakk om et program hvor folk faktisk setter seg ned for å se på reklamefilmer, så vi snakker om en helt annen oppmerksomhet. Flere av filmene blir vist flere ganger og flere av filmene blir brukt i forbindelse med promoteringen av programmet. Jeg vil verdsette det å få en film nominert til Gullfisken å være verdt et sted mellom 500.000 og én million kroner, sier han til Kampanje.

Det er med andre ord gull verdt å vinne fisken. Men også tv-seerne får sitt, mener TV 2.

Craig og Raske menn

- Har showet fornyet seg de årene det har gått?

- Vårt mål er å lage et underholdende show som også rommer mye humor. I tillegg er det hyggelig å lage set show som er med å hedre dem som har gjort det godt innen reklame det siste året, sier Rasdal Unneland.

Av underholdningsinnslagene lørdag er humortrioen «Raske menn», popkometen Mira Craig og soul-artisten Sofian.

I utgangspunktet var fire kandidater nominert i hver måned i 2005. Nå er det kåret en Søvfisk for hver måned, og det er disse tolv som nå konkurrerer om den høytsvømmende Gullfisken.

  • Les også: Siste nytt om Big Brother og Tre brødre i tv-guiden her

(På grunn av teknisk feil har vi ikke bilde fra november og desember. Men nominerte her er «Utsikten» for Volkswagen Golf av Bates Red Cell, og «Bursdag» for Finn.no av byrået Hei!)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.