RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Guros treningsdagbok

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Jippi!

(SIDE2:) Guro Holmene (27) har hatt som mål å gå ned en til to kilo, og stramme opp mage, rumpe og lår.

Sjekk hele mitt kosthold- og treningsprogram her.

Bakgrunn for treningsdagboken:
I form på 4 uker?
Trenerens kommentarer:

Effekt etter én ukes trening?

RESULTAT:
Jeg er veldig fornøyd med resultatet! Jeg har både gått ned i midjen, fått mindre rumpe, og også gått litt ned i vekt. I tillegg har fettprosenten gått ned, selv om det er lite så er jeg glad for det.

Uansett resultat så føler jeg at jeg er blitt sterkere og strammere i kroppen og har mer energi - og det er viktigere enn tall synes jeg.

Min konklusjon på dette blir at det å trene riktig og pushe seg skikkelig har mye å si for å oppnå resultater. Jeg har trent regelmessig lenge, men aldri sett noe særlig resultater. Det har nok noe med at jeg alltid har gitt meg når jeg har følt meg sliten, og har aldri hatt noe rutine eller mål med treningen. Så ofte har jeg dukket opp på treningssenteret, jogget litt, tatt noen få repetisjoner på tilfeldige apparater også gått hjem igjen.

Men i disse fire ukene har jeg fulgt et fast program. Det har vært slitsomt og utfordrende, men gøy!

Kostholdet har jeg ikke vært flink på. Det eneste jeg har klart å endre er å kutte ut juice og yoghurt. Utenom det har jeg syndet altfor mye på usunn mat og alkoholinntaket.

Men det igjen beviser bare for min del at jeg kan oppnå det jeg vil uten å legge om livsstilen totalt.

PT-Björn har sagt at jeg kan følge nåværende treningsopplegg i to til tre uker til, så det skal jeg.

Nå er jeg skikkelig gira på å fortsette å trene mye, og skal også fortsette kampen mot fristelsene i hverdagen.

Dette skal jeg klare å opprettholde! Og etter ferien har jeg bestemt meg for å ta meg råd til personlig trener, det gleder jeg meg til.

UKE 4:
Sist uke syntes jeg det var veldig gøy å trene. Den iveren har kanskje dabbet litt av...

Jeg er fremdeles veldig fornøyd med treningsprogrammet, og føler jeg blir skikkelig sliten hver gang jeg gjennomfører styrketreningen. Denne uken har alle tre dagene gått fint. Håper at jeg er blitt sterkere siden det går bedre å utføre programmet. Jeg er også blitt flinkere til å pushe meg selv - før kunne jeg ofte snike meg hjem fra treningssenteret så fort hjertet begynte å dunke.... Det gjør jeg ikke lenger.

Altså, alt i alt er det jo bare positive ting i uke fire også.

Men hvorfor er det ikke like moro lenger? Jeg tror det har med å gjøre at jeg blir veldig fort lei av ting generelt. På den ene siden er jeg nå super glad fordi jeg føler meg både sterkere og mye mer opplagt. Kanskje også strammere i kroppen? Men selv om det er dette jeg vil oppnå, så er ikke iveren like stor lenger.

Jeg synder for eksempel stadig oftere med kostholdet. Derfor ønsket jeg også å få vite hvor mye det egentlig har å si på formen om man skeier ut i helgene (og helgene mine varer gjerne fra fredag til søndag). Altså tre dager med god mat, slapphet og vin.

Og som jeg fryktet, sa både PT-Björn Ösybye og ernæringsterapeut Linda Larsen, at tre dager med usunn livsstil går utover formen.

Les mer her: Skeier du ut i helgene?

Konklusjonen min er vel at jeg nå må (selv om det er litt sent) tenke gjennom hvor mye jeg virkelig vil nå målet mitt. For å trene på denne måten framover vil jeg fortsette med, men det kommer til å ta lang tid å få den ønskelige «sommerkroppen» når jeg aldri sier nei til fristelser...

UKE 3:
Treningsuke tre begynte skikkelig kjipt! Sirkeltreningen gikk ikke å gjennomføre ordentlig fordi det var for mange på treningssenteret hvor jeg trener da jeg skulle sette i gang med dag en på programmet. Venting på apparater, og venting for å få plass til å utføre mageøvelser førte til at jeg ikke fikk tatt meg helt ut. Ble rett og slett ikke sliten.

Men på styrkedag to økte motivasjonen skikkelig. Dag to på treningsprogrammet er tunge løft, hvor jeg bare skal orke tre til fire repetisjoner. Og da klarte jeg endelig å legge på mer vekter. Derfor håper jeg at jeg er blitt litt sterkere.

Dette ga ny giv, så dag tre hvor jeg skal gjøre sirkeltrening så raskt som mulig gikk også bedre enn tidligere. Hadde litt problemer med mye folk den siste dagen også, men fikk pushet meg bra fordet synes jeg. Siste dag i uke tre syklet jeg en halvtime, deretter en halvtime jogging.

Jeg er fremdeles usikker på om jeg kan si at jeg merker så stor forskjell. Det har jo kun gått tre uker. Men for første gang føler jeg meg likevel sterkere, og jeg føler meg generelt i bedre form. Jeg synes også det går bedre å gjennomføre styrkeprogrammet. I tillegg er energien på topp!

Når det gjelder kostholdet så er det kommet en ny øl fra Tuborg, Tuborg lime cut, som truer min ellers sunne livsstil for tiden. Jeg har lagt min elsk på øl-nyheten, så den snek seg ofte inn på ettermiddager og kvelder i løpet av treningsuke 3. Jeg får håpe den ikke har gjort for stor skade...Ellers er jeg blitt flinkere til å drikke mer vann, og har spist ekstra mye grønnsaker til middag den siste uken.

Konklusjon på uke tre er i hvert fall at nå synes jeg det er skikkelig gøy å trene for tiden!

(Les om uke 2 nedenfor bildet)

UKE 2: Sist treningsuke avsluttet jeg med frustrasjon fordi jeg hadde gått opp en kilo. Noe i tillegg vår personlige trener, Björn Östbye ved Elixia, ble overrasket over da man ikke skal gå opp etter å ha fulgt et kosthold- og treningsprogram hvor målet er å redusere vekt.

- Man skal ikke gå opp i vekt når man har et program med formål å gå ned. Da er problemet stort sett at man inntar mer energi enn man bruker, sa han sist uke.

Men jeg mistet likevel ikke motet. Jeg var svært klar for å sette i gang med uke to. (Og den ekstra kiloen er i tillegg borte igjen).

I treningsuke to hadde jeg kveldsvakt på Side2, det vil si at jeg kunne trene på dagtid. Og at man kan trene når det er mindre folk på sentret har mye å si for min del, spesielt med tanke på sirkeltreningen.

Første dag på mitt program er sirkeltrening hvor hver øvelse skal gjøres i ett minutt. Jeg gjennomførte programmet på morgenen da det var lite folk på senteret, og mer plass - og følte da at jeg fikk pushet meg litt ekstra. Treningen blir mye mer effektiv når man har god plass, og enkel tilgang til de apparatene og tingene man trenger.

I og med at jeg hadde kveldsvakt hadde jeg mulighet til også å trene på hviledagen. Jeg spurte Östbye om det var greit å trene på hviledagen, eller om det ødelegger?

- Så lenge intensiteten holdes på et moderat nivå, og du ikke trener altfor lenge, er det bare bra å jogge på hviledagene. Det gjør at kroppen restituerer bedre fra treningen, også forbrenner du litt mer, sa Östbye.

Derfor jogget jeg på hviledagen. Dag to på treningsprogrammet er tunge løft, hvor jeg bare orker tre til fire repetisjoner. Dette gikk også bedre å gjennomføre i uke to, foruten at ett apparat manglet på treningssenteret hvor jeg trener. Så da tok jeg et lignende apparat som jeg ble anbefalt.

På dag tre skal jeg gjøre sirkeltrening så raskt som mulig. Denne dagen er fremdeles den aller tyngste. Det er et «helvete» å utføre alle øvelsene, men det føles utrolig bra etterpå. Jeg avsluttet treningsuke to med lett sykling og rask gange.

Når det gjelder kostholdet spiser jeg som anbefalt. Altså å spise mindre til hvert måltid, være flinkere med mellommåltider, spise mer frukt og grønt, og droppe juice og yoghurt. Jeg har redusert alkoholinntaket til kun i helgen, og prøver også å ikke spise så mye godteri. Foruten dette så har jeg det samme kostholdet som før vi begynte denne testen.

Jeg merker fremdeles ikke veldig stor forskjell på kroppen. Men jeg har absolutt fått mye mer energi. Jeg trenger mindre søvn, og føler meg piggere gjennom hele dagen.

(Les om uke 1 nedenfor bildet)

UKE 1:
Tidligere har jeg trent regelmessig, men har aldri hatt noe struktur eller mål med treningen. Jeg har kanskje jogget en dag, deretter gått på bokse- eller styrketime på treningssenter eller trent litt bein og armer uten å vite om jeg gjør ting riktig. Derfor føltes det svært motiverende å få et eget treningsprogram.

Første dag på mitt program er sirkeltrening hvor hver øvelse skal gjøres i ett minutt. Det var hardt å gjennomføre, men gøy. Det er mer motiverende å trene når man føler at man tar seg helt ut. Jeg ble skikkelig sliten. Eneste som føles litt klønete med sirkeltreningen er at jeg trener på et lite treningssenter hvor øvelsene må utføres på ulike steder. Derfor føler jeg meg veldig teit der jeg løper fram og tilbake mellom vekter, matte og medisinball - men det får jeg bare bli vant til.

Dag to var himla tung. Da skal det gjøres tunge løft, hvor jeg bare orker tre til fire repetisjoner. Dette tok jeg svært bokstavelig, og måtte krabbe bort fra smithmaskinen etter at kreftene tok slutt. Hard runde, men liker denne best da det føles som at den går kjappere å gjennomføre. Dag tre var den «verste» dagen. Da skal jeg gjøre sirkeltrening så raskt som mulig. Må innrømme at jeg ikke klarte hele runden uten å ta noen små pauser, men ble likevel så sliten at jeg ble veldig kvalm. Etterpå følte jeg at jeg hadde trent skikkelig, og ytet maks av det jeg kan klare?

Den siste treningsdagen i uka for min del ble jogging.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Jeg er svært fornøyd med treningsprogrammet, og føler at jeg begynner å bli sterkere - selv om det er lite sannsynlig etter bare en uke. Jeg har gått opp en kilo, noe som ga meg en stor knekk på motivasjonen. I mitt program skal jeg ikke gå opp i vekt, derfor har jeg trolig gjort feil på kostholdsbiten. Jeg har inntatt mer energi enn hva jeg bruker.

Jeg ble i skikkelig dårlig humør etter at jeg hadde veid meg. Jeg ble sur, gikk ut på byen og spiste masse junk i helgen.... En veldig barnslig reaksjon! Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hva jeg veier, men når det er så mye fokus på det så henger jeg meg for mye opp i målet mitt. Men etter to dager furting er jeg tilbake til å fokusere på å spise mer riktig. Jeg har kuttet juice og yoghurt, som jeg ble anbefalt av ernæringsterapeuten, og prøver å begrense kaloriinntaket.

Uansett en liten knekk på motivasjonen så er jeg svært klar for en ny treningsuke. Merker ikke så veldig stor forandring ennå, men sover bedre og er mer glad!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere