Gå til sidens hovedinnhold

- Hackere tømte kontoen min

Tore ble lurt trill rundt av person som sa han jobbet for Microsoft.

- Dette er skikkelig proffe folk. De framstår som troverdige, men bedriver ren svindel. Den som ikke kan data, blir lurt, sier Tore Berg til indre.no.

Advarer
Etter selv å ha fått tømt Visa-kortet av en hacker, advarer han alle mot å være imøtekommende overfor ID-tyver som framstiller seg som gode hjelpere.

Løken-mannen ble lurt trill rundt av en person som utga seg for å jobbe i Microsoft. Beskjeden Berg fikk var klar: Du har store sikkerhetsproblemer på din pc, og trenger vår hjelp.

- Problemet var angivelig at en hacker hadde tatt seg inn på pc-en. Dette var alvorlige saker, og jeg kunne få fengselsstraff, forteller Løken-mannen til indre.no.

Lurekjøp
Deretter fikk Berg beskjed om å logge seg inn på en bestemt side, før «Microsoft-mannen» gikk inn og overstyrte pc-en.

- Jeg spurte hvordan jeg kunne vite at han var den han ga seg ut for å være. Jo, det skulle han vise meg. Han slo så opp IP-nummeret mitt. Igjen var beskjeden at han skulle løse «sikkerhetsproblemene» på pc-en, og at jeg da trengte et spesielt program. Jeg kunne velge mellom sølv-, gull- eller platinautgave av programmet. Jeg valgte sølvpakke til 147 euro (1.176 kroner, journ.anm.), forteller Berg.

Ble loppet
Deretter gikk personen som overstyrte pc-en inn på en side tilhørende Western Union, som tilbyr pengetransaksjoner online over hele verden på kun minutter.

- Jeg fikk beskjed om å registrere meg der, men stusset da han skrev inn prisen i norske kroner: 2.500. Det endte med at han gjorde om til rundt 1.700 kroner. Jeg var så dum at jeg gikk med på å kjøpe dette programmet.

- Mannen skulle sende pengene til India etter at jeg hadde skrevet under. Dette var visst billigst for meg, siden teknikeren satt i India...

Får ikke sperret
Historien stopper imidlertid ikke der: Nå fikk Berg opplyst at det hadde oppstått problemer med pengeoverføringen og at han måtte prøve igjen.

- Da dro jeg ut hele internettet, og ringte banken for å sperre kortet. Høland og Setskog Sparebank la inn umiddelbar sperring og jeg fikk beskjed om at jeg skulle få igjen pengene. Men dagen etter var pengene trukket, forteller han.

Etter dette har han vært både hos banken og politiet flere ganger.

- Jeg fikk igjen pengene de to første gangene, men så er de trukket igjen. Per i dag er kontoen helt tom, selv om banken har ekstrem overvåking av den, påpeker en oppgitt Berg.

ID-tyveri økende problem
ID-tyverier er blitt et økende samfunnsproblem. Og har man først havnet i uføret, kan det ta flere år å rydde opp.

- De siste undersøkelsene viser at 240.000 personer i Norge har vært utsatt for ID-tyveri de siste årene. Undersøkelser viser at det er mye jobb å ordne opp i for enkeltpersoner som blir utsatt for ID-tyveri, uttalte prosjektleder ved NorSIS, Peggy Sandbekken Heie, til NRK i høst.

Både lensmann Einar Svensen ved Aurskog-Høland lensmannskontor og administrerende banksjef John Sigurd Bjørknes i Høland og Setskog Sparebank ber folk være på vakt. Svensen har nå mottatt en anmeldelse fra Tore Berg. Også Bjørknes er kjent med problematikken.

- Dette er en klassiker som har vært i media lenge, og som vi tidligere har advart meget sterkt imot. Det er svært viktig at man aldri oppgir opplysninger om bankkortet eller kredittkortet. Får man mistanke om noe, må man melde fra til banken umiddelbart, sier han.

Les flere saker på Indre.no.

Kommentarer til denne saken