Gå til sidens hovedinnhold

Hadde problemer med fartssensorene

Airbus og Air France uenige om hva som skjedde.

Air France opplyser at de tok opp problemer med hastighetssensorene på Airbus-flyene med fabrikken allerede i mai i fjor, og begynte å skifte dem ut selv da de ikke ble enig med fabrikken.

Air France oppdaget i fjor at sensorene både på A330-flyene og A340-flyene kunne ise til, og ba da Airbus om å finne en løsning.

Airbus foreslo å teste forskjellige sensorer, og Air France besluttet da å begynne å skifte dem ut på egen hånd i april, fem uker for ulykken med A330-flyet i Atlanterhavet, da en bedre versjon var tilgjengelig. Sensorene var ikke skiftet ut på flyet som havarerte.

Airbus sier at de allerede i september 2007 anbefalte å skifte ut sensorene. Men anbefalingen var bare en anbefaling, ikke et påbud, slik det ville vært om fabrikken virkelig var bekymret for et sikkerhetsproblem.

Granskerne spekulerer nå i om flyet fløy inn i stormen ved ekvator i feil hastighet på grunn av en feil ved sensorene i de såkalte pitot-tubene utenpå flykroppen.

Dersom de har iset til og derfor gitt feil informasjon til flyets datamaskiner, kan hastigheten ha blitt satt feil i forhold til værforholdene. (©NTB)

Reklame

Påskeegg 2021: Dette er våre favoritter

Kommentarer til denne saken