*Nettavisen* Nyheter.

Halve byen må la bilen stå

Foto: Scanpix/Bergen kommune

Bergen tyr til tøffe tiltak for å bedre luftkvaliteten. De siste dagene er det målt helsefarlige nivåer i flere byer.

15.01.10 08:17

Fredag fra klokka 06 innfører Bergen kommune omfattende restriksjoner på bilbruken i sentrum. Fra denne dagen må du sjekke datoen og det siste sifferet på bilnummeret ditt for å vite om du har lov til å bruke bilen innenfor den ytre bomringen. Bakgrunnen er den ekstreme luftforurensningen i Bergen sentrum.

Europas mest forurensede
- Tiltakene som ble innført fra mandag 11. januar viser for liten effekt, sier byrådsleder Monica Mæland til ba.no om hvorfor kommunen nå tyr til sterkere lut. Hun peker på at luftmålingene fortsatt viser urovekkende høye nivåer. Det kalde været har sørget for at svevestøv og gasser fra biltrafikken blir liggende i Bergen sentrum. I perioder har Bergen vært Europas mest forurensede by.

Se resultatene av målingene i Bergen på Luftvalitet.no her

Se resultatene av målingene i andre byer her

- Kan utløse astma hos barn
Det siste døgnet har for eksempel nivået av nitrogendioksid på målestasjonen på Danmarksplass hele tiden ligget over grenseverdien på 200 mikrogram per kubikkmeter.

- Med 200 snakker vi om svært dårlig luftkvalitet. Vi vet at 20 prosent av norske barn utvikler astma før de er ti år, og vi vet at akutte forurensningsperioder som det vi i vinter har opplevd i byer som Bergen og Oslo kan utløse slike plager. Nivåer over 150 er nok til å skape problemer for de med nedsatte luftveislidelser, sier generalsekretær Geir Endregard i Norges astma- og allergiforbund til Nettavisen.

Utfordrer samferdselsministeren
Han er glad for kjørerestriksjonene som nå innføres for å begrense den akutte luftforurensningen i Bergen, men peker på at luftkvaliteten i Bergen også holder et for høyt nivå i snitt. Norges astma- og allergiforbund mener Samferdselsdepartmentet snarest må gi byer som Bergen anledning til å avgiftsbelegge de mest forurensende kjøretøyene for å komme seg ned under de europeiske grenseverdiene.

- Problemet i dag er at det ikke finnes noen helseparagraf i Veitrafikkloven som gjør at Bergen kan innføre slike tiltak. Virkemidlene finnes, men samferdselsministeren må la lokale myndigheter få lov til å bruke dem, sier Endregard.

Registreringsnummer avgjør
Bergen kommune har lagt ut informasjon om ordningen med par- og oddetallskjøring på sine nettsider.

Les mer om kjørerestriksjonene på bergen.kommune.no her.

Hvis ditt registreringsnummer slutter på et oddetall, kan du kjøre på oddetallsdatoer. Da har du altså lov til å bruke bilen fredag. Slutter registreringsnummeret ditt på et partall, må du la bilen stå fredag, men du kan kjøre lørdag 16. og så videre.

- Vi ser ingen annen utvei enn å ty til dette ekstreme tiltaket. Vi er nødt til å bruke pisken for å få trafikken ned, sier Robert Rastad, informasjonsdirektør i Bergen kommune til ba.no.

Får skryt av Oddekalv
De lokale myndighetene får skryt av Miljøvernforbundets Kurt Oddekalv.

- Endelig våkner politikerne og viser handlekraft, sier han til ba.no. Ifølge Oddekalv er det ikke første gang luftkvaliteten i Bergen er så dårlig som nå, men det er første gang det målt så høye nivåer av forurensning over tid. Oddekalv mener problemene bunner i at Bergen er Norges mest bilbaserte by med dårlig utbygget kollektivtransport.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Bergen kommune

Norges astma- og allergiforbund peker på at flere byer så kort tid inn i det nye året allerede har brukt opp antall tillatte timekvoter for nitrogendioksid.

- Nivåene i Oslo har ikke vært stort bedre enn i Bergen, sier Endregard til Nettavisen.

Han mener avstanden fra definerte mål til virkeligheten er svært stor og sier det er uakseptabelt når Norge bryter de absolutte minimumskravene i nasjonal forskrift og EUs direktiver. Helseplagene dette vil påføre folk er uakseptabelt, mener han.

Norges astma- og allergiforbund har varslet regjeringen og de aktuelle departementene at de vil vurdere mulige juridiske skritt for å tvinge myndighetene til å overholde vedtatt lovverk.

Overfor Nettavisen peker Nedregard på at kommunene lenge har ønsket å sette inn tiltak mot forurensende dieselbiler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.