RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Halvering for Frontline-konkurrent

Sist oppdatert:
Det belgiske stotankrederiet Euronav måtte se bunnlinjen bli mer enn halvert i et svakt fjerde kvartal, og ser utfordringer utover i 2007
Euronavs supertankere hadde ikke samme fart i fjerde kvartal i fjor som året før, og det gir en indikasjon på utslagene av den svake utviklingen for tankratene de siste tre månedene i 2006.

Euronavs resultat falt fra 81 millioner dollar i fjerde kvartal 2005 til 38,4 millioner dollar i fjerde kvartal i fjor. Euronav viser til det uvanlige milde været så langt i vintersesongen på den nordlige halvkule som hovedårsaken til at tankratene holdt seg lave.

Euronavs VLCC'er som seiler i Tanker International-poolen logget en snittrate på 58.500 dollar pr. dag i fjerde kvartal, mens snittet for hele 2006 endte på 65.750 dollar på timecharterbasis.

Da var utviklingen noe bedre for rederiets flåte av suezmax-tankskip som går på lange kontrakter Snittraten her endte på 35.775 dollar pr. dag i fjerde kvartal, mot 34.370 dollar for hele året.

Euronav notere at ratene i første kvartal fortsatte på samme nivå som i i slutten av 2006. De forventer også at andre halvår kan bli utfordrende som følge av økningen i VLCC-flåten gjennom året i forbindelse med levering av nybygg.

- Imidlertid etterspør kundene moderne dobbelt skrogs skip drevet av høykvalitets operatører, noe som burde sikre totalt sett god avkastning, skriver Euronav om 2007.

Rederiet påpeker også at de har kontraktsdekning på over halvparten av flåten, men spotskipene seiler i Tankers-poolen som har gitt bedre uttelling enn markedet de siste tre kvartalene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere