RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Halvparten dør ut

Sist oppdatert:
Å starte livsstilsmagasin har vært en yndet sport i norsk medieverden, men halvparten av magasinene dør ut etter kort tid.

- Den store bølgen i livsstilsmagasiner kom i 1996 – 1997, et par år etter at det skjedde i England, sier markedssjef Gunnar Farstad i distribusjonsselskapet Interpress Norge AS, som er importør av alle de utenlandske bladene som selges i Narvesen.

Siden 1995 har 32 norske livsstilsmagasiner blitt lansert, kun halvparten av dem lever den dag i dag, viser en oversikt Dagens Næringsliv har utarbeidet i samarbeid med blant andre Interpress og mediebyrået Mediaedge:CIA. Markedet er knallhardt og konkurransens fra utenlandske magasiner er stor.

Ifølge MMIs leserundersøkelse er livsstilstemaer som reiser og interiør noe av det mest spennende nordmenn vet å lese om.

- Selv om nordmenn har slitt med dårlig økonomi, så er det penger der ute til å bruke på livsstilsmagasiner, sier Farstad.

En av de som forsøker seg på dette markedet er redaktør Svein Erik Dahl i magasinet Free, som sikter seg inn på kvinner og menn. Han håper at opp mot 200.000 lesere skal finne bladet han lager interessant.

- Vi snur på stereotype holdninger om hva kvinner og menn vil ha. Vi pirrer for eksempel gutta på det som ikke er så macho, sier han til DN.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere