*Nettavisen* Nyheter.

Halvveis i jakten på Amundsens fly

Foto: JAN-MORTEN BJOERNBAKK (EPA)

I et område på fem ganger sju nautiske mil nordvest for Bjørnøya pågår jakten på sannheten om Roald Amundsens siste ferd. Onsdag gikk ekspedisjonen inn i en avgjørende fase.

03.09.09 07:33

Ingen vet nøyaktig hva som hendte da polarhelten Roald Amundsen og hans menn forsvant på vei fra Tromsø til ishavet i 1928. De hadde utrustet en redningsekspedisjon for å finne Amundsens italienske kollega, Umberto Nobile, som havarerte med luftskipet «Italia». Nobile kom tilbake i live, men det gjorde ikke Amundsen og hans menn. Det ble funnet enkelte vrakrester, men tross intens leting med franske og norske marinefartøy, ble aldri selve flyet funnet. 81 år senere kan svaret på gåten være nærmere en løsning enn noen gang.

En stor ekspedisjon med både sivile aktører og deler av Forsvaret er nå godt i gang med søket etter Amundsens fly, et Latham 47, utenfor Bjørnøya.

Har viktig spor fra 1993
Ekspedisjonsleder Rob McCallum forteller på sin blogg at de onsdag skal foreta dykk på grunnere vann og at de har godt håp om å finne noe. I dette farvannet ble det i 1993 funnet vrakrester som knyttes til det forsvunnede flyet.

Les mer på McCallums blogg her

Bruker avansert søkeutstyr
Leteområdet er definert til et område på fem ganger sju nautiske mil nordvest for Bjørnøya. Så langt har ekspedisjonen saumfart halve leteområdet, men uten resultat. Letingen foregår i flere trinn. Først sender de ut en selvgående undervannsrobot, Hugin AUV, som samler inn sonardata. Basert på disse slørete svart/hvitt-bildene må ekspedisjon velge ut hva de skal undersøke nærmere. Det gjør de ved hjelp av en fjernstyrt miniubåt, en såkalt ROV, som er utstyrt med kamera og avansert teknisk utstyr. Arbeidet pågår døgnet rundt.

- Oppgaven er utrolig spennende og krever vår deltakelse hver time på dagen, skriver ekspedisjonslederen på sin blogg.

Tidkrevende gransking
Objektene som blir valgt ut for nærmere undersøkelser må være menneskeskapte, minst tre meter lange og ha en form som kan minne om noe fra Latham-flyet de leter etter.

Tirsdag bestemte ekspedisjonen seg for å undersøke sju objekter fra en liste på 25 som var pekt ut som særlig lovende. Det gjaldt blant annet en stige og en stort, firkantet vrakdel. Det tar tid å sjøsette ROV-fartøyet, skanne sjøbunnen med fartøyets sonar, manøvrere den over målet, fotografere det og få miniubåten tilbake. Med godt innøvde rutiner klarer man å undersøke ett objekt i timen. Ekspedisjonen må være kresne med hva de velger ut.

Arbeidet har så langt vært preget av forhåpninger og skuffelser. Vrakdelen viste seg å tilhøre en tråler. Og stigen var heller ikke noe som stammet fra Latham-flyet.

Onsdag undersøker Hugin området der en fisker i 1993 halte opp vrakrester som muligens stammet fra Latham-flyet. Fiskeren avmerket funnet på et kart, og ekspedisjonen nærmer seg nå dette området.

Jakten på Amundsens fly skjer i samarbeid med Sjøforsvaret, Norsk luftfartsmuseum, Kongsberg Maritime AS og Context TV.

Skapte overskrifter
Roald Amundsen og Umberto Nobile skapte sammen, og hver for seg, overskrifter verden over på 1920-tallet. Sammen fløy de over Nordpolen i et luftskip, men etterpå kranglet de om hvem som hadde æren for bragden.

Da Benito Mussolini sendte Umberto Nobile ut på en ny flytur over Nordpolen for å gjenopprette Italias ære, gikk det galt. Nobile overlevde, men flere av mannskapet omkom. Det var på redningsaksjonen etter denne ulykken at Amundsen ble borte. Amundsen og hans mannskap, seks personer i alt, tok av fra Tromsø 18. juni 1928. Et eller annet sted nær Bjørnøya gikk det galt.

Annonsebilag