RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hamar-byrå halvert siden 2000

Sist oppdatert:
Det Hamar-baserte reklamebyrået Ord & Jord har kun sett nedoverbakker siden toppåret 2000. Inntektene er mer enn halvert de siste årene.

Ord & Jord har i flere år vært innlandets største reklamebyrå og var et solid byrå i flere år, med plussresultat på 2,4 millioner kroner i 2000 og 5,4 millioner kroner året før, og en omsetning som økte fra 25 millioner kroner i 1999 til 29 millioner året etter.

De to siste årene har ikke vært like bra for det Hamar-baserte reklamebyrået. I 2001 var inntektene redusert til 19,8 millioner kroner, noe som falt til 12 millioner kroner i fjor. Altså mer enn en halvering siden 2000. Byrået er dermed tilbake på de omsetningstall som de hadde så tidlig som i 1996, men da gikk byrået med 1,7 millioner kroner i overskudd.

Byrået, som Bergens-konsernet Media Bergen kjøpte av svenske A-com i fjor høst, opplevde en medarbeiderflukt i fjor sommer, da fem av femten medarbeidere forsvant ut av byrået og gikk over til det nystartede reklamebyrået Ferskvann, også de med tilholdssted i mjøsbyen.

Ifølge styrets årsberetning medførte dette at selskapets budsjetter ble vanskelige å nå, i det deler av kundeporteføljen ble med til det nystartede byrået. Medarbeiderflukten førte til en kraftig redusert kostnadsbase og dermed ble også driftsresultatet redusert fra minus 6,8 millioner kroner til minus 915.000 kroner.

Nøkkeltall 2002

Driftsinntekter: 12 042 232

Driftskostnader: 13 013 341

Driftsresultat: - 915 327

Nøkkeltall 2001

Driftsinntekter: 19 882 108

Driftskostnader: 26 122 397

Driftsresultat: - 6 240 2889

Les mer

Triste tall for Ord & Jord

Propaganda klarte ikke å komme i kontakt med byråleder Tor Rullestad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere