RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hammerseng i hardtrening

Foto: Teigen, Trond Reidar (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Håndballstjernen Gro Hammerseng (30) trener knallhardt, og drømmer om dans.

(SIDE2:) Hammerseng og resten av Larvik Håndballklubb ligger for tiden i hardtrening for å hevde seg i Champions League og Postenligaen. Da er det viktig å forberede kroppen på krevende økter.

- Jeg prøver å finne en balanse mellom trening og restitusjon. Treningen planlegges over tid for å toppe formen når det gjelder, sier Gro Hammerseng.

Denne artikkelen er levert av: Trening.no.

Dette trener Gro
Vanligvis trener Hammerseng én til to timer daglig, minst én gang om dagen.

- Jeg trener håndball, styrke med vekter og styrke med egen kropp, i tillegg til stabiliserende øvelser for mage og rygg. I tillegg løper jeg, sykler og ikke minst går i motbakke. Jeg drømmer om å gå på dansetimer i sal på treningsstudio, men har ikke tid foreløpig. Når jeg en gang legger opp, vil jeg trene mer alternativt enn jeg gjør nå.

I 2009 var spilleren svært belastet med treningsskader, og tok seg en pause fra håndballen. Ni måneder senere var hun tilbake på banen. For å unngå skader er det viktig for Hammerseng og trene riktig.

- Jeg prøver å være gjennomtrent, altså å ha brukbar form i hele kroppen. Etter harde treningsøkter og kamper er det viktig med restitusjon og hvile. Ellers trener jeg styrke og balanse i knær og achilles.

Om kostholdet
Håndballspilleren prøver å spise sunt, men fordi hun trener daglig hender det at 30-åringen unner seg noe søtt.

- Jeg lager ofte kyllingretter. Jeg spiser litt godteri og er svak for kaker, men i fornuftige mengder. Jeg er aktiv og «tåler» derfor å kose meg med godsaker i ny og ne, uten å få hetta. Trener du, kan du spise mer med god samvittighet. For meg er det viktig å ha et avslappet forhold til mat.

LES OGSÅ:
Sprek, sexy og snart seksti
Spenstig danseløve

Sporty og rocka

Gjør noe du liker
Selv om Gro liker å trene, er det ikke alltid det frister.

- Motivasjonen kan svinge i perioder, men jeg trives best når jeg er i form. Mitt beste treningstips er å lage kule spillelister på iPoden som du lytter til mens du trener. Finn treningsformene du liker best, gjør hva som helst så lenge det gir deg noe positivt og du er aktiv. Du får det bedre med deg selv når du bruker kroppen din innimellom. Jeg garanterer det.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere