*Nettavisen* Nyheter.

Hamrer løs på Byråprofil

Bransjens egen byråundersøkelse, Byråprofil, slaktes av Bates Europas kreative leder, Aris Theophilakis. – Dette er mer ”flasketuten peker på”, mener han.

20.06.08 11:06

Byråprofil gjennomføres av Norsk Gallup i samarbeid med kampanje og 200 annonsører evaluerer de norske byråene og sier hva de synes på godt og vondt. De to siste årene er det New Deal og Try som har kunnet smykke seg med tittelen "Norges beste byrå".

Men det er ikke noe å være stolt av, skal vi tro Aris Theophilakis, kreativ leder i Bates Europa.

– Dette er mer "flasketuten peker på". Undersøkelsen viser at Try er i vinden, men ikke om Try er beste byrå. Den tar mål av seg å vurdere mer enn omdømme, sier Theophilakis til Dagens Næringsliv.

Ifølge ham er det en utbredt oppfatning i bransjen om at undersøkelsen er rimelig useriøs, men at ingen våger å si i fra.

- Egentlig er det vinnerens plikt å si i fra, men det har aldri skjedd, for de vil jo ikke rakke ned på sin egen seier. Det er stort sett taperne som føler det på kroppen, men når du har tapt, holder du heller kjeft, sier han til DN.

Konsulent i TNS Gallup, Mari Thorshaug, mener undersøkelsen er et godt verktøy for å måle omdømme.

- Det ligger en begrensing i undersøkelsen om at du kan vurdere hovedbyrået du bruker og maks to til. Vi poengterer at de bør kjenne byråene såpass godt at de kan vurdere byråene, men hva som er god nok kjennskap er selvsagt en subjektiv vurdering hos annonsørene, sier hun til avisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.