RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

Har du hørt om dette vidunderfrøet?

Sist oppdatert:
Proppfullt med proteiner, sunne fettsyrer, mineraler og vitaminer.

(SIDE2): Det næringsrike amaranthfrøet har lenge vært kjent hos befolkningen i Sør-Amerika og både inkaene og aztekerne mente at frøene forlenger livet ditt.

Næringsbombe
Amaranth er botanisk sett en frøplante på lik linje som blant annet bokhvete og quinoa.

Likevel blir frøene brukt på samme måte som «vanlig» korn og derfor blir det også omtalt som en kornsort. Amaranthfrøene har en søt og mild nøtteaktig smak.

De næringsrike amaranthfrøene har et høyt innhold av protein, sunne fettsyrer og kostfiber. Amaranth har et uvanlig høyt innhold av den essensielle aminosyren lysin som er viktig for stoffskiftet og som også bidrar til langvarig metthetsfølelse.

De glutenfrie frøene inneholder flere viktige mineraler som kalsium, magnesium, jern, samt E- og flere B-vitaminer.

Amaranthmel
Amaranthfrøene kan kokes hele eller poppes som popkorn. Bruk de i frokostblandinger, salater, snacks eller som topping på for eksempel desserter.

Amaranthfrøene blir også malt til mel som kan heve næringsinnholdet i matlagingen din. Melet kan fint blandes med andre melsorter og du kan for eksempel bruke det i bakst, vafler, pannekaker og grøt.

Vær likevel oppmerksom på at det anbefales å bruke en melblanding der cirka en fjerdedel er amaranthmel, ellers så kan det bli problemer med hevingen. I flate bakverk kan du bruke så mye amaranthmel du selv ønsker.

Du kan også bruke melet som glutenfritt bindemiddel i supper og sauser.

Næringsinnhold per 100 gram:

360 kcal
Protein 14,2 gram
Karbohydrat 57 gram
Fett 6,6 gram
Fiber 6,6 gram

Andre superfrø
Chiafrø har også et høyt innhold av proteiner og mineraler. Frøene bidrar også til at jevn og langsom blodsukkerstigning som bidrar til langvarit metthetsfølelse. Chiafrøene er også en svært god kilde til omega-3-fettsyrer.

Putt chiafrø i frokostblandingen, vaffelrøre, smoothies, over frokostgrøten, bland det i yoghurt og bruk det i bakingen.

Quinoafrøene er et godt alternativ til ris og poteter. Frøene er en god proteinkilde og inneholder også kalsium og jern. I tillegg er frøene glutenfrie og kan derfor trygt brukes av de som har glutenintoleranse.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere