*Nettavisen* Nyheter.

Har du husket Valentines day?

- Dette er en av flere anledninger til å overraske kona, sier investor Idar Vollvik om Valentines Day som kan feires 14. februar.

19.05.08 00:16

For norsk handelsnæring og Posten har den spesielle dagen blitt en liten gullgruve. For noen er det også en mulighet til å vise partneren sin romantiske side. Alt fra kort, sjokolade, blomster og, ja ringelyder, er produkter som tilbys med spesielt henblikk på Valentines Day.



Amerikansk handelsnæring regner med en omsetning på nærmere 14 milliarder dollar i aktiviteter rundt denne dagen, og gjennomsnittsamerikaneren forventes å bruke 101 dollar på Valentiner-effekter, ifølge den amerikanske handelsnæringens hovedorganisasjon, National Retail Federation.



Riktig så profitabelt er det nok ikke for norsk handelsstand, men tradisjonen er etterhvert godt forankret i Norge også.



Smykker og undertøy

- Begivenheter som morsdag og Valentine får stadig større betydning for salget av blomster, undertøy og smykker. Blant annet øker blomstersalget med rundt 80 prosent sammenlignet med en normal salgsuke, sier informasjonssjef Jarle Hammerstad i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon til iMarkedet.no.



- Også salget av smykker og undertøy får et betydelig løft på grunn av morsdagen og Valentine. I likhet med jul, påske og 17. mai er dette anledninger som mer og mer preger handelen og det norske handlemønsteret. Omsetningstallene viser at folk i økende grad slutter opp om slike begivenheter. Parfyme- og parfymeartikler er også slagere i forbindelse med morsdagen og Valentine's day. Utover dette har ikke HSH foretatt noen undersøkelser om Valentines day, sier Hammerstad til iMarkedet.no



Løft for reklame

Du har sikkert lagt merke til det. Men vi oversvømmes av reklamebudskap og stemningsskapende påminnelser om at dette er dagen for å verdsette den man har rundt seg. Det være seg en rose, et postkort eller at du rett og slett klinker til og kjøper en diamant til dama. Hvem sier "Can`t buy me love" egentlig? ". For noen damer gjelder kanskje "Can buy me love"?



- Reklamebransjen prøver å relatere seg til det som er aktuelt, og Valentines Day er en tidsriktig sak. For mange produktgrupper så er det riktig å fokusere på Valentine`s Day. Men, feiringen er jo et overskuddsfenomen og et hyggelig tiltak da, sier Sol Olving, daglig leder i Kreativt Forum til iMarkedet.no



Vollvik skal på fjelltur

Den ikke altfor beskjedne finansmannen og trønderske tjuagutten Idar Vollvik har også tenkt på denne dagen som en mulighet til å imponere kona. Han skal nemlig invitere henne med på noe som er litt for lite farstfylt etter hans smak.



- Dette er en av flere anledninger, som vi selvfølgelig må benytte oss av. Jeg satser på å "sjokkere" henne med en fjelltur. Hun er vesentlig mer glad i skog og mark enn meg, og elsker fotturer. Så ser vi hva som skjer..hehe, sier Idar Vollvik til iMarkedet.no.



Stor dag for Posten

Informasjonssjef i Posten og forhenværende USA-korrespondent Eva Bratholm blir henrykt når iMarkedet.no tar kontakt med henne for å snakke om Valentines Day.



- Valentines er en viktig sak for Posten. Vi har siden 1998 produsert egne Valentines-frimerker. 35 prosent av befolkningen sender kort til hverandre denne dagen, og de som sender flest kort til hverandre er fra 13 til 15 år, viser forbruker- og media-undersøkelser fra Norsk Gallup. For Posten er det et poeng vi ønsker å feire den håndskrevne hilsen. Det ligger en medmenneskelig verdi i dette, sier Bratholm.



Men for Bratholm er dette først og fremst en feiring og en romantisk begivenhet, før hun forklarer opphavet til dagen.



- Valentine Day ble oppkalt etter en som het Valentine. Hans eksistens er blitt bekreftet av arkeologer og han døde 14. februar år 270. Valentine var en prest som ble satt i fengsel, og som forelsket seg i fengselsvokterens datter, og skrev et farvel-brev til henne dagen han ble henrettet, med signaturen "Din Valentine", sier Bratholm til iMarkedet.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.