*Nettavisen* Nyheter.

Har du kukerundtsyndromet?

Foto: Berc (Getty Images/iStockphoto)

Rundt 80 prosent av både menn og kvinner har det. Slik blir du kvitt det.

(SIDE2:) Sleper du deg til treningsstudioet flere ganger i uken og synes fremdeles fremgangen er oppsiktsvekkende liten?

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Da lider du sannsynligvis av Kukerundtsyndromet, eller Fuckarounditis, som Martin Berkhan kaller det.

Kukerundtsyndromet handler rett og slett om at du ikke tar nok i og at du koser deg for mye i hverdagen. En del av det er at man heller ikke forstår hvorfor ikke kroppen blir merkbart stiligere, «at man ikke blir seende ut som Tyler Durden (Brad Pitts rollefigur i «Fight Club») av all innsatsen.

Berkhans blogg, gjengitt av Fitnessbloggen ,mener «lidelsen» har sitt utspring i at folk får for mye informasjon, feil informasjon og at de følger treningstips som jobber mot hverandre.

- Det er rett og slett altfor mye informasjon, dritt, støy og tullete teorier, og altfor mange kvakksalvere, idioter og mennesker med gode intensjoner som gir dårlige råd og generelt er helt på jordet, mener Berkhan.

Han mener at i bunn og grunn er styrketrening enkelt. Det handler om tunge løft og mange repetisjoner.

Fitnessbloggen: Konkrete råd for hvordan bli kvitt kukerundtsyndromet

Berkhan har også en sjekkliste som gjør at du kan finne ut om du er i syndromsonen. For eksempel er ikke styrketrening kondisjonstrening. Med andre ord, det forbrenner ikke særlig kalorier å løfte vekter om du ikke også kombinerer med kondisjon..

Du velger tilfeldige vekter.

Du gjør for mye tull

Du tenker mer på kosthold enn knebøy

Du tar ikke nok i

«Jeg vil ikke ha store klumpete muskler». Slapp av, ingen fare, skriver Berkhan.

Kan ikke ta knebøy og markløft...

Høres dette kjent ut? Da er du definitivt en kukerundter. God helg!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.